اقتصادکشاورزی و صنایع غذایی

گوجه فرنگی بوشهر به زودی روانه بازار می‌شود

 افزایش قیمت گوجه‌ فرنگی که در روزهای اخیر به دلیل پایان فصل تولید و برداشت پاییزه آن در کشور باعث برافروختگی مشتریان و مردم شده است، بزودی با ورود انبوه محصول خارج از فصل و زمستانی استان بوشهر به بازار رنگ می‌بازد.

براساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر هم‌اکنون بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی خارج از فصل است که برداشت ۵۵۰ هزار تن محصول از این مزارع پیش‌بینی شده‌است.

با توجه به اینکه هم‌اکنون نخستین مرحله برداشت گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر در سطح محدودی از شهرستان دشتستان در بخش‌های ارم و بوشکان آغاز شده تاثیر زیادی در کاهش قیمت این محصول در این استان داشته‌، به طوریکه نرخ گوجه فرنگی در استان بوشهر هم‌اکنون به ۸۰ هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش یافته‌است.

مرحله دوم برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر مربوط به شهرستان‌ دشتی است که در روزهای آینده در سطح بسیار گسترده‌تری از مزارع و گلخانه‌ها آغاز خواهد شد که تاثیر زیادی بر قیمت این محصول خواهد داشت.

اما بیشترین مزارع گوجه فرنگی زمستانی این استان مربوط به شهرستان دیر است که برداشت این محصول در بخش آبدان از اواخر آذرماه آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با آغاز برداشت گوجه فرنگی در این استان قیمت این محصول تا پایان آذرماه افت شدیدی خواهد داشت.

محمد تقی منوچهری روز سه‎‌شنبه در جمع مدیران اقتصادی استان بوشهر گفت: اکنون غیر از استان بوشهر هیچ استان دیگری در فضای باز تولید عمده گوجه‌ فرنگی ندارد که همین امر منجر به افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار کشور شده‌است.

وی یادآور شد: تولید گوجه فرنگی گلخانه‎ها نیز بتازگیآغاز شده‌است اما حجم آن برای تامین نیاز بازار کافی نیست.

منوچهری ادامه داد: افت دما و بارندگی‎های هفته گذشته نیز همگی در کاهش تولید و افزایش قیمت گوجه فرنگی در سطح کشور تاثیر داشته‌است.

وی گفت: تفاوت قیمت زیاد در مزرعه تا بازار نیز برای محصول گوجه فرنگی همواره وجود داشته تا جایی که اکنون این محصول در مزرعه با قیمت هر کیلو ۴۵ تا ۶۰ هزار ریال و در بازار بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار ریال است.

منوچهری بیان کرد: با این وجود از ۱۰ روز آینده برداشت حالت طبیعی پیدا می‌کند و قیمت رفته رفته متعادل می‎شود.

وی یادآور شد: براساس برنامه کشت ابلاغی امسال پیش بینی کشت گوجه فرنگی خارج از فصل برای استان بوشهر ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار بوده‌ که کشت دقیق و واقعی از این سطح بیشتر است.

منوچهری اضافه کرد: پیش‌بینی تولید محصول گوجه فرنگی استان بوشهر امسال ۵۶۵ هزار تن تا پایان فصل است که بیشترین تولید در دی ماه به میزان ۲۰۰ هزار تن است و کمترین تولید ۱۰ هزار تن در آبان ماه انجام شد.

براساس تقویم کشاورزی زمان کشت گوجه فرنگی درکشور فصل بهار است اما این محصول در استان بوشهر بدلیل شرایط آب هوایی گرم و مرطوب در اواخر تابستان کشت و برداشت محصول آن در فصل‌های پاییز و زمستان و ماه‌های اول فصل بهار سال بعد است به همین دلیل به آن گوجه فرنگی خارج از فصل گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا