کشاورزی و صنایع غذایی

گران‌فروشی خرما توسط برخی خرده‌فروشان/ خرما با قیمت مناسب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال عرضه است

«محسن رشیدفرخی» درباره وضعیت قیمت خرما در ماه مبارک رمضان و گران فروشی آن، افزود: ۷۰ درصد خرمای مصرفی ماه مبارک رمضان مضافتی و کبکاب است و ما هیچ کمبودی در این زمینه نداریم و بازار ماه مبارک رمضان از این محصول تامین است.

رییس انجمن ملی خرما ایران با بیان اینکه قیمت خرما در استان‌های مبدا تغییر چندانی نداشته است، تصریح کرد: پیش از عید نوروز قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در استان‌های مبدا بین ۴۰ تا ۴۲ هزارتومان و خرمای کبکاب بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بود که نزدیک ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

وی اظهار داشت: اما این را باید در نظر بگیریم که خرماهای بسته بندی دارای اوزان مختلف کمتر از یک کیلوگرم است و این بسته ها با وزن ها ۵۰۰ ، ۷۰۰ و ۹۰۰ گرمی وارد بازار می‌شود، بنابراین عرضه این کالاها با قیمت‌های چند برابری از نرخ استان‌های مبدا منصفانه نیست.

رشید فرخی با اشاره به اینکه با توجه به تورم در چهار سال اخیر، خرما کمترین افزایش قیمت را داشته است، افزود: در صورتی که خرما با قیمت‌هایی خارج از عرف عرضه شود، باید ستاد تنظیم بازار و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند.

وی گفت: اکنون خرمای مورد نیاز ماه مبارک رمضان با قیمت‌های مناسب در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، اما برخی کسبه در سطح بازار اقدام به گران فروشی می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد با ورود ستاد تنظیم بازار در بحث قیمت گذاری و دستگاه‌های نظارتی از تخلف این افراد جلوگیری شود.

رییس انجمن ملی خرما ایران اظهار کرد: به همین منظور جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری برگزار شد و آمادگی خود را برای عرضه مستقیم کالا اعلام کردیم و مقرر شد به کسانی که ستاد تنظیم بازار معرفی می‌کند به هر میزان که بخواهند خرما ارایه شود.

به گفته وی، همچنین توافق شد برای ارایه خدمات به روزه داران فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرما را با سود معمول و قیمت‌های مناسب عرضه کنند.

وضعیت بازار نشان می‌دهد که با شروع ماه مبارک رمضان برخی کسبه و مغازه داران اقدام به گران فروشی کرده‌اند تا جایی که گفته می‌شود قیمت انواع خرما در یک ماه گذشته ۳۰ درصد بیشتر شده است.

در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن خرما در کشور تولید شده است.

هر سال به طور متوسط نزدیک ۲۵ درصد محصول خرما ایران یعنی معادل یک چهارم به کشورهای هدف صادر می‌شود به طوری که در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۷۰ هزارتن به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشورهای اروپایی صادر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا