انرژی

گام نخست احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع برداشته شد

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ، چندی پیش «علی اکبرمحرابیان» وزیر نیرو با انعقاد تفاهمنامه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ کشور خبر داد.

در این تفاهمنامه مقرر شد صنایع فولادی و بزرگ کشور با احداث نیروگاه، نیازهای برقی خود را تامین کرده و برق اضافه را به شبکه تزریق کنند.

در این راستا، مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر امروز در نشست خبری از آغاز اجرایی شدن این تفاهمنامه توسط این شرکت خبر داد و گفت: نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد با هدف تامین برق صنایع آلومینیوم جنوب وارد مرحله عملیاتی شد.

«فریدالدین معصومی» تامین برق برای آلومینیوم جنوب را کاری حساس برشمرد و گفت: اگر یک ساعت برق این مجموعه قطع شود حدود یک هزار میلیارد تومان خسارت متوجه صنعت کشور خواهد شد و حدود ۵۵ میلیارد تومان هم عدم النفع متوجه خود شرکت آلومینیوم جنوب خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: بر همین اساس و با توجه به انعقاد تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصمم به اجرایی کردن این تفاهمنامه شدیم و گام نخست اجرایی شدن آن را برداشتیم.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر گفت: واحد نخست گازی نیروگاه با ۳۵۰ مگاوات ظرفیت و تامین مالی ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید و واحد دوم در تاریخ اول اسفند همان سال با تامین مالی ۴ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان و بخش سوم در سال ۱۴۰۳ با سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیارد تومانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد علاوه بر تامین برق کارخانه آلومینیوم برق جنوب استان فارس را تامین کرده ضمن آنکه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد.

معصومی با بیان اینکه نیروگاه‌های با بازده پایین، مهم‌ترین عامل مصرف سوخت هستند، گفت: متوسط راندمان فعلی نیروگاه‌های کشور ۳۲ درصد است اما نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی این مجموعه در بخش سیکل ترکیبی ۵۸.۵ درصد راندمان و در واحدهای گازی ۴۰ درصد راندمان خواهد داشت و به این ترتیب ۴۹۰ هزار متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد را جزو نیروگاه های کلاس اف(F) کشور برشمرد و گفت: این نوع نیروگاه ها امکان استفاده از سوخت مازوت را ندارند.

وی در باره میزان مصرف آب در این نیروگاه، افزود: در بخش گاز نیروگاه هیچ نیازی به مصرف آب نیست و بخش بخار آن به دلیل استفاده از برج خنک کن هوایی حدود ۵ لیتر برثانیه مصرف آب خواهد داشت.

معصومی ادامه داد: نیروگاه‌هایی که از سیستم برج فلر برای خنک سازی استفاده می کنند حدود ۳۰ لیتر برثانیه مصرف آب دارند و با توجه به وضعیت کم آبی باید تلاش کرد این نوع سیستم‌ها جایگزین شوند.

مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر گفت: تلاش می‌شود برای دیگر صنایع مانند فولاد و سیمان نیز در جهت اجرایی شدن تفاهمنامه ذکر شده گام‌هایی برداشته شود و اقدام‌های لازم در این باره اجرایی شوند.

وی در باره تلاش برای احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر که وزیر نیرو برآن تاکید دارد، گفت: این شرکت در برنامه‌های خود احداث ۸۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر را دارد اما به واسطه مشخص نبودن نوع خرید برق هنوز اجرایی نشده است.

معصومی درباره احتمال تداوم خاموشی‌ها افزود: مشکلات مربوط به خاموشی طی سال‌های گذشته به وجود آمده و در مدت کوتاه حل نخواهد شد و حداقل به ۴ سال زمان نیاز است تا بتوان ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق را جبران کرد ضمن آنکه با افزایش مصرف برق نیز روبرو هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا