اقتصاد بین المللانرژی

کرونا باز هم نفت را ارزان کرد

روزهای گذشته در حالی که نفت تحت تاثیر موفقیت تولید واکسن کرونا بالای ۵۰ دلار معامله می‌شد، افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در اروپا و آمریکا موجب نگرانی نسبت به تقاضای نفت در بازار شد و پیامد کاهش قیمت طلای سیاه را به دنبال داشت.

همزمانی آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در برخی کشورهای جهان با تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر تداوم کاهش تولید نفت در سال ۲۰۲۱، باعث شد تا وضعیت عرضه و تقاضای نفت در هفته‌های گذشته تا حدی متعادل شود.

همچنین، از یک سو با واکسیناسیون کرونا امیدها به افزایش تقاضا برای نفت افزایش یافت و از سوی دیگر توافق اوپک پلاس باعث کنترل عرضه نفت در بازارهای جهانی شد.

همین موضوع زمینه را برای افزایش قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه در ۲۰ آذر (پنجشنبه گذشته) فراهم کرد تا پس از حدود ۱۰ ماه طلای سیاه ۵۰ دلاری شود، اما افزایش شمار مبتلایان به کرونا در جهان در روزهای گذشته تضعیف تقاضا برای نفت خام را در پی داشت و قیمت نفت کاهشی شد.

نفت برنت با کاهشی هفت دهم درصدی به ۴۹ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید و نفت شاخص آمریکا نیز هفت دهم درصد پایین آمد و ۴۶ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

در صورت موفقیت واکسن کرونا و کنترل این بیماری، ‌در سال آینده می‌توان انتظار تقویت تقاضا برای نفت خام را پیش‌بینی کرد. موضوعی که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است تا ۶۰ دلار در هر بشکه نیز بالا رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا