اقتصاداقتصاد بین المللاهم اخبارتجارت

«کراسنودار» مقصد جدید کالاهای ایرانی در روسیه

به گزارش تولید آنلاین، «هادی تیزهوش تابان» با اشاره به وسعت روسیه یادآور شد: در سال های گذشته بندر آستراخان به عنوان نقطه ثقل تجاری ایران با روسیه مطرح بود تا کالای ایرانی از این بندر به سایر نقاط این کشور منتقل شود اما با بررسی های انجام شده، «کراسنودار» واقع در جنوب غرب این کشور نیز می تواند به عنوان مقصد بعدی تجارت ایرانیان با روس ها مطرح باشد.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: استان کراسنودار که شهر مهم «سوچی» هم در آن واقع شده، دارای قابلیت های مختلفی برای تجار کشورمان بویژه در مباحث صنعتی و ساختمانی و همچنین کشاورزی است.
وی همچنین به واردات عمده مواد غذایی مورد نیاز از سوی روس ها اشاره کرد که دلیل اصلی آن یخبندان و سردی هوا در بیشتر روزهای سال در این کشور است و گفت: همین مساله می تواند امکان خوبی برای توسعه کشت فراسرزمینی از سوی فعالان بخش کشاورزی ایرانی در این کشور باشد، اما نیازمند تدوین قوانین و مقررات مناسب است.
تیزهوش تابان از برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت کراسنودار در روزهای ۲۷ تا ۲۹ تیرماه امسال در این شهر خبر داد.

** عضویت در مجمع اقتصادی ارواسیا، گامی برای تسهیل تجارت
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که اواخر اردیبهشت ماه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان به امضا رسید، افزود: باید از فرصت تجاری پیش آمده بابت پذیرش عضویت ایران در مجمع اقتصادی اوراسیا به خوبی استفاده کنیم.
تیزهوش تابان افزود: پذیرش ایران در این مجمع با پیگیری های مسئولان کشورمان از حدود سه هفته پیش مورد پذیرش قرار گرفته و تا چند ماه دیگر عملیاتی می شود.
وی یادآور شد: مجمع اقتصادی اوراسیا (EAEC) مجمعی بین گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی که در آن بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان عضویت دارند و ایران به عنوان ششمین عضو این مجمع پذیرفته شده است.
تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: استفاده از تعرفه های اندک گمرکی، یکی از مزیت های مهم عضویت در این اتحادیه است که نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه و کشورهای مستقل هم سود (CIS) پایین تر بوده و زمینه تسهیل تجارت با این کشورها را فراهم می کند.
وی تاکید کرد: برای استفاده از مزایای این مهم، باید به ارتقای کیفیت محصولات، رقابتی کردن قیمت ها، بهبود بسته بندی ها و سایر عملیات بازاریابی برای محصولات صادراتی کشورمان اقدام کنیم و بویژه در تبلیغات کالای ایرانی اهتمام داشته باشیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ابراز امیدواری کرد که برخی موانع موجود در آیین نامه های صادراتی و قوانین گمرکی، همچنین ممنوعیت صدور برخی کالاها برداشته شود تا زمینه تسهیل تجارت با کشورهای یاد شده بیش از پیش فراهم شود.
وی با اشاره به شعار امسال بیان داشت: حمایت از کالای ایرانی فقط در مصرف داخلی آنها خلاصه نمی شود، بلکه باید به صادرات هم توجه داشته باشیم.
تیزهوش تصریح کرد: باید نگاه و باورمان صادراتی باشد و در این راستا عزم ملی داشته باشیم، اما در سال های گذشته بویژه با افزایش قیمت نفت شاهد سیل واردات کالا به کشور بودیم.
پیشتر مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اینکه چرا ایران نتوانست از فرصت سیاسی ایجاد شده بهترین بهره برداری اقتصادی را داشته باشد، گفته بود: روس ها کمتر کالاهای ساخته شده مصرف می کنند و بیشتر به دنبال تره بار هستند.
به گفته «مهدی صادقی نیارکی»، برخی نشان های تجاری پر طرفدار ایرانی در عرصه محصولات لبنی از جمله پنیر و شیرخشک در این بازار توفیق یافتند اما در حوزه عرضه سبزی و صیفی جات به دلیل نداشتن سیستم حمل و سورتینگ مناسب چندان موفق نبوده ایم.
این مسئول وزارت صنعت ادامه داد: روس ها همچنین علاقه مند به انواع رب و برخی محصولات آبزیان کشورمان بودند، اما عمده تقاضایشان محصولات تازه و خام بخش کشاورزی نظیر تره بار است.
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که موفقیت در بازار بزرگ روسیه مستلزم فعالیت تجار و بازرگانان با استان های مختلف این کشور و شناخت سلیقه هاست.
در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ تجارت بین ایران و روسیه ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت اما سفیر روسیه در تهران حجم مبادلات تجاری ۲ کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی را ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است که بخش عمده آن به صادرات ماشین آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسی به ایران مربوط بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا