اقتصادانرژی

کاهش قیمت نفت در آمریکا قربانی گرفت

رشد تولید نفت آمریکا به تدریج در واکنش به قیمت‌های پایین‌تر آهسته شده است و احتمالا مازاد عرضه‌ای که برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده بود را کاهش داده و بازار جهانی را به سوی تعادل سوق می‌دهد.

به گزارش ایسنا، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تولید داخلی نفت در ژوییه ۲۷۶ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱۱.۸۰۶ میلیون بشکه در روز رسید.

کاهش ماهانه تولید نفت به منطقه خلیج مکزیکو نسبت داده می‌شود که تولید آن به دلیل تعطیلی بسیاری از دکل‌های نفتی فراساحلی به دلیل تهدید طوفان بَری، ۳۳۲ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

تولید نفت در خشکی در ۴۸ ایالت آمریکا که اکثر آن‌ها مناطق شیل هستند، به میزان ۶۳ هزار بشکه در روز رشد کرد و به رکورد ۹.۷۸۸ میلیون بشکه در روز صعود کرد.

با این حال حتی در این بخش هم نشانه‌هایی از کندی رشد دیوانه‌وار تولید که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وجود داشت، مشاهده می‌شود زیرا شرکت‌های شیل در واکنش به قیمت‌های پایین نفت، فعالیت خود را محدودتر کرده‌اند.

تولید نفت در خشکی در ژوییه به میزان ۱.۱۴۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد اما در مقایسه با رشد ۱.۹۰۰ میلیون بشکه در روز در اوت، به تدریج کمتر شد.

از میان ایالت‌های تولیدکننده بزرگ نفت، تگزاس شدیدترین و مستمرترین کندی رشد تولید را داشت که با کندی تدریجی رشد تولید در نیومکزیکو و داکوتای شمالی روی داد.

دومین رونق نفت شیل آمریکا (۲۰۱۸-۲۰۱۷) به دلایل مشابه اولین دوره رونق (۲۰۱۴-۲۰۱۲) به پایان می‌رسد: قیمت‌های بالا تولید بیش از حد را تشویق کرد و رشد مصرف جهانی نفت را پایین آورد.

تجربه نشان می‌دهد که تغییرات در قیمت‌های نفت به طور متوسط با تاخیر حدود چهار ماه در فعالیت‌های حفاری و به فاصله حدود ۱۲ ماه در تولید منعکس می شود. بنابراین کندی رشد تولید در ژوییه منعکس کننده قیمت‌های نسبتا بالای نفت است که پیش از آغاز روند افت در اکتبر سال ۲۰۱۸ وجود داشت. از آن زمان طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، قیمت‌ها سقوط کرده و شمار دکل‌های حفاری نفت به میزان ۱۷۵ حلقه یا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌ها و فعالیت حفاری کمتر احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ در کندی بیش‌تر رشد تولید نفت ۴۸ ایالت آمریکا انعکاس خواهد یافت. قیمت‌ها پایین خواهد ماند تا روند حفاری و تولید آمریکا را آهسته کند، مگر این که نشانه‌های قوی از رشد اقتصادی در سال آینده وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا