انرژی

کاهش تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از پاک‌ترین انواع انرژی در دسترس انسان است که بهره برداری از آنها نه تنها آسیبی متوجه محیط زیست نمی‌کند بلکه باکاهش استفاده از انرژی‌های فسیلی به سالم ماندن آن کمک می‌کند.

در این میان ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی یکی از مناسب‌ترین کشورها از نظر شدت تابش آفتاب است، همچنین به دلیل برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از کشورهای مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود.

اما بنا به دلایلی استفاده از این نوع انرژی پاک در کشورمان آنچنان که باید و شاید توسعه نیافته است .

آنطور که تازه ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران نشان می‌دهد میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر که در تیرماه امسال ۱۸۰ میلیون کیلووات‌ساعت بوده در شهریورماه با کاهش همراه شده و به ۱۷۲ میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

همچنین در شهریورماه ماه امسال با تولید حدود ۱۷۲ میلیون‌کیلووات‌ساعت انرژی تجدیدپذیر در کشور از انتشار ۱۱۱ هزار تن گاز گلخانه‌ای و همچنین ۷۰۰ تُن آلاینده‌های محلی تا پایان این ماه جلوگیری شده است که البته این میزان ها نیز کاهش را نشان می دهند.

تولید این میزان انرژی تجدیدپذیر باعث صرفه‌جویی ۳۸ میلیون لیتری آب در شهریورماه شده است که علاوه بر این، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۴۹ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی را محقق کرده است.

اکنون تعداد مولدهای تجدیدپذیر مختص مشترکان (محدود به ظرفیت انشعاب) تا پایان شهریورماه به ۵ هزار و ۵۰۵ واحد با مجموع ظرفیت ۷۰ هزار و ۸۰۶ کیلووات رسیده است.

براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به حداقل پنج درصد برساند، اما به گفته سخنگوی سازمان ساتبا این سهم اکنون به یک درصد رسیده که نسبت به گذشت سال‌های برنامه، با عقب ماندگی روبروست.

ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه گذاری بخش غیر دولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال ۱۴۰۰ ) به‌حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.

همچنین براساس تصویب نامه هیات وزیران در سال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، وظیفه دارند در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کنند.

بررسی های کارشناسان نشان می دهد که بنا به دلایل مختلف از جمله نوسان قیمت ارز در سال ۹۷ و نیز جذاب نبودن فعالیت در بخش انرژی های تجدید پذیر و ناعادلانه بودن قیمت برق، عقب ماندگی توسعه انرژی های تجدیدپذیر از برنامه توسعه کشور اجتناب ناپذیر بوده، اما گام هایی برای ترمیم این عقب ماندگی برداشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا