اقتصادبازارصادرات و واردات

کالاهای فسادپذیر در اولویت ترخیص از بنادر است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: خروج مواد غذایی و کالاهای فسادپذیر در اولویت ترخیص کالا از بندرها قرار دارد و نباید بیش از حد متعارف در این مکان ها ماندگار شود.

 

به گزارش تولید آنلاین، به نقل از تارنمای سازمان بنادر و دریانوردی، «محمد راستاد» اضافه کرد: اگر کالاهای فسادپذیر به موقع به بازار مصرف نرسد کیفیت و سلامت آنها به خطر می افتد و حتی ممکن است امحا شود که تحمیل ضرر اقتصادی به کشور است و بخش خصوصی یا بازرگانانی که محموله به کشور وارد می کنند باید به گونه اقدام کنند که کالای وارداتی در بهترین زمان ممکن به بازار عرضه شود.
راستاد افزود: به حداقل رساندن رسوب کالا از بنادر موجب کاهش هزینه های تحمیلی می شود و بر اقتصاد خرد و کلان کشور تاثیر بسزایی دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر مدت زمان رسوب کالا در بنادر افزایش یابد، باعث می شود نتوانیم به نحوی مطلوب از ظرفیت بنادر استفاده کنیم.

** ابزارهای تشویقی
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اعمال سازوکارهای تعرفه ای گفت: پس از اعمال تخفیف ها و مشوق هایی که در بازه زمانی پنج تا ۱۰ روزه ابتدایی برای ترخیص کالا لحاظ می شود، افزایش هزینه های انبارداری در نظر گرفته شده و به طور تصاعدی افزایش می یابد.
وی افزود: این سیاست به عنوان عاملی بازدارنده برای انبار مضاعف کالا در بنادر عمل می کند تا چنانچه کالا بیش از اندازه متعارف ماندگار شد، مشمول هزینه های مضاعف شود و به نوعی برای صاحبان کالا انگیزه ایجاد کند تا کالای خود را در حداقل زمان ممکن از بنادر خارج کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد زیرساخت های بنادر به گونه ای است که می تواند انواع محموله ها را در بازه زمانی متعارف برای طی تشریفات انبارداری و ترخیص مدیریت کند. صاحبان کالا نیز باید به گونه ای عمل کنند که در بازه زمانی متعارف، مواد غذایی و کالاهای فسادپذیر از بنادر ترخیص شود.
به گزارش ایرنا، معاون اول رییس جمهوری سی و یکم شهریورماه پس از بازدید از شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی تهران گفت: بخش خصوصی انتظار دارد با توجه به شرایط دشوار پیش روی کشور، موانع فرارو ترخیص کالا برطرف شود و امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده شاهد تسریع روند رو به رشد ترخیص کالا از گمرک باشیم.
یک روز بعد رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: به طور میانگین روزانه چهار هزار و ۷۰۰ دستگاه و در برخی روزها تا ۶ هزار دستگاه کامیون حامل کالا از گمرک های کشور ترخیص می شود.
«فرودعسگری» افزود: با اجرای مصوبه های جدید، اکنون روند خروج کالا از گمرک تهران از ۶۰ دستگاه به بیش از ۲۲۰ دستگاه کامیون در روز رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا