اقتصاد

کاتالوگ ملی دریای خزر حاصل همکاری پنج کشور همسایه است

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وابسته به موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: کاتالوگ دریای خزر حاصل همکاری پنج کشور همسایه این دریا و حاوی اطلاعات آبشناسی و هواشناسی آن است.

«سیده معصومه بنی هاشمی» افزود: همکاری‌های پنج کشور ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان و اشتراک اطلاعات محیطی دریای خزر در قالب کاتالوگ دریای خزر، براساس ضرورتی است که در دهه ۷۰ و با پیشروی آب این دریا بوجود آمد.

وی ادامه داد: منابع آبی دریای خزر و اکوسیستم آن به شدت از تغییرات آب و هوایی تأثیر می پذیرد. از این رو مطالعه و نظارت بر شرایط آب و هواشناسی دریای خزر به جهت اثرات متعدد آن بر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در پهنه دریا و مناطق ساحلی و همچنین حفاظت از اکوسیستم منحصر به فرد این دریا اهمیت بسزایی دارد.

بنی هاشمی گفت: با توجه به دامنه وسیع و فرامرزی فعالیت فرآیندهای جوی و هیدرولوژیکی، نظارت مطلوب بر وضعیت منابع آبی دریای خزر، مستلزم ایجاد و توسعه همکاری‌های کشورهای ساحلی این دریا است.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر ادامه داد: باهمین هدف و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴، نشست نمایندگان ۵ کشور حاشیه دریای خزر در ایران در قالب کمیته‌ای با عنوان “کمیته هماهنگی آبشناسی و هواشناسی دریای خزر ((CASPCOM” تشکیل شد و پس از ۲۰ سال پیگیری و نشست سالانه، در نهایت در سال ۱۳۹۴، “موافقتنامه همکاری در خصوص آب و هواشناسی دریای خزر” به شکل قانون به تصویب مجالس ۵ کشور حاشیه دریای خزر رسید.  

وی افزود: یکی از اهداف مهم این کمیته و همکاری‌های آن، ایجاد و توسعه یک سیستم منطقه‌ای برای به دست آوردن و تبادل اطلاعات در مورد وضعیت دریای خزر است. بنی هاشمی گفت: با مشارکت سازمان‌های ملی آب و هواشناسی کشورهای ساحلی دریای خزر، مطالعات آب و هواشناسی و نظارت بر وضعیت منابع آب دریای خزر و اشتراک‌گذاری اطلاعات در قالب کاتالوگ صورت می پذیرد.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وابسته به موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: کشورهای عضو این کمیته، ضمن برنامه‌ریزی اقدام های مطالعاتی و پایش‌های محیطی در دریای خزر، نتایج مطالعات و اطلاعات خود را در جلسه های سالانه این کمیته به اشتراک می‌گذارند.

وی ادامه داد: از ظرفیت‌ها و مزیت‌های این همکاری، امکان تبادل اطلاعات و نتایج مطالعات به ویژه در ارتباط با پیش‌بینی وضعیت نوسانات آب دریای خزر و اثرات تغییرات اقلیمی موثر بر آن می‌باشد.  

وی ادامه داد: توسعه این همکاری در بازه زمانی ایجاد تا حال حاضر بالاخص از سال ۱۳۹۴ با تعهدات رسمی کشورهای عضو،  توانسته است ظرفیت‌های اطلاعاتی در زمینه آب و هواشناسی در مقوله‌های داده‌های نوسانات آب، دمای آب و هوا و همچنین داده‌های آبدهی رودخانه های ورودی به دریای خزر را ارتقاء بخشیده و زمینه توسعه و گسترش مطالعات کاربردی پیرامون منابع آبی دریای خزر را فراهم کند.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر وابسته به موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: تهیه کاتالوگ ملی و اشتراک‌گذاری آن ذیل این موافقتنامه، از اقدام ها و وظایف سازمان‌های آبشناسی و هواشناسی کشورهای عضو است.

وی گفت: این سازمان، در ۴ کشور ساحلی آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در یک مجموعه متمرکز بوده و با عنوان سازمان آب‌شناسی و هواشناسی، ذیل یک وزارتخانه فعالیت دارند، لیکن در کشورمان موضوع آب شناسی در وزارت نیرو و هواشناسی در وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) پیگیری می‌شود.

بنی هاشمی افزود:این شرایط در کشورمان، ضمن ایجاد مزیت امکان توسعه بیشتر فعالیت‌های تخصصی در هرحیطه، لزوم تقویت همکاری‌های بین بخشی جهت حضور و همکاری مؤثر در عرصه‌های فراملی به ویژه مقوله مطالعات منابع آب دریای خزر را ایجاب می‎کند.

پیشتر هم مدیرمرکز مطالعات دریای خزر به همکاری های علمی در بخش آب شناسی و هواشناسی کشورمان با پنج کشور حاشیه دریای خزراشاره کرد و گفت: نتایج مطالعات این پنج کشور که  منطبق با مدل های پیش بینی های تغییر اقلیم جهانی و نیز با توجه به وضعیت گرمایش زمین و افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش دما برای این آبریز پیش بینی شده است. هردرجه افزایش دمای هوا برافزایش تبخیر آب از سطح این پهنه آبی تاثیر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا