اقتصاد

چند شگرد کشورهای توسعه یافته در برابر کرونا

از نخستین مواجهه با ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹ در چین، تنها به چند هفته نیاز بود تا این ویروس خود را به سراسر جهان برساند و با توجه به ناشناخته بودن آن، بسیاری از دولت‌ها برنامه دقیقی برای مقابله با این ویروس نداشتند. با این وجود برخی اقدامات برای قرنطینه و کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سطوح مختلف از سوی دولت‌هایی در سراسر جهان به اجرا در آمد.

با توجه به جهش‌هایی که ویروس کرونا داشته، هنوز امکان صحبت از به پایان رسیدن این همه گیری جهانی وجود ندارد و از این رو هنوز بسیاری از دولت‌ها برنامه‌های خود برای مقابله با کرونا را ادامه می‌دهند.

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به برخی اقدامات صورت گرفته از سوی کشورهای توسعه یافته برای عبور از دشواری‌های دوره شیوع کرونا پرداخته و این کشورها را در چند حوزه مورد ارزیابی قرار داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه ریزی برای هماهنگی بیشتر، ایجاد پروتکل‌های ارتباطی جدید و مبارزه با اطلاعات نادرست بخش مهمی از اقدامات صورت گرفته از سوی این دولت‌ها در ماه‌های ابتدایی شیوع کووید ۱۹ بوده است.

از میان ۲۶ کشوری که اطلاعات آن‌ها بررسی شده، تمامی آنها یک سازوکار برای برنامه ریزی استراتژیک و چارچوب‌های مالی در دوره کرونا طراحی کرده‌اند که بخش مهمی از آن در قالب هیئت دولت تدوین و نهایی شده است. همچنین بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند که این سازوکارها حتی در صورت کنار رفتن کرونا نیز ادامه خواهد یافت.

در کشورهایی مانند سوئد، ایسلند و دانمارک، کرونا منابع مراکز دولتی را تغییر داده و در کشورهایی مانند فنلاند و کره جنوبی، مهارت کارکنان دولت به منظور عبور از کرونا، تغییر کرده است.

در میان این ۲۶ کشور، در ۱۵ کشور رئیس جمهور یا نخست وزیر و دفتر او اصلی‌ترین برنامه ریز برای عبور از کرونا به شمار می‌روند. در ۱۲ درصد از این کشورها، وزارت دارایی مسئولیت اصلی را بر عهده دارد و ۳۰ درصد دیگر نیز یک سازمان مستقل برای مدیریت این شرایط به کار گرفته شده است.

کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، پرتغال و لهستان کرونا را با محوریت رئیس دولت مدیریت کرده‌اند. نروژ، مکزیک و دانمارک این برنامه ریزی را به وزارت امور دارایی خود واگذار کرده‌اند و در کشورهایی مانند ایتالیا، سوئد، فنلاند و بلژیک یک سازمان مستقل امور مربوط به کرونا را مدیریت می‌کند.

در حوزه دسترسی به پروتکل‌های لازم برای مقابله با کرونا نیز شرایط کشورها متفاوت بوده است. ۷۶ درصد از وزارتخانه‌های بهداشت این کشورها دستورالعمل‌های لازم را عرضه کرده‌اند اما سهم مراکز دولتی تنها ۶۷ درصد بوده است. در این میان استرالیا، کانادا، فرانسه، انگلستان، هلند و سوئد شرایط بهتری داشته‌اند اما در کشورهایی مانند ترکیه، مکزیک و آلمان این عملکرد پایین‌تر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا