لوازم خانگی

پشت پرده واردات لوازم خانگی در زمان ممنوعیت

بعد از انتشار گزارش‌هایی از ثبت سفارش لوازم خانگی کره‌ای در سال جاری، وزارت صمت هر گونه ثبت سفارش این کالا در دوره ممنوعیت را تکذیب کرد، اما چند ساعت بعد اسنادی از ثبت سفارش در فضای مجازی دست به دست شد که حالا گفته می‌شود مربوط به واردات مرزنشینی است.

البته این همه ماجرا نیست و با وجود ممنوعیت واردات از سال ۱۳۹۷، انواع لوازم خانگی خارجی به صورت قاچاق و در مواردی به صورت قانونی با گارانتی در فضای مجازی و حتی در بازار، در دسترس است!

در این رابطه حمیدرضا غزنوی ، اظهار کرد: مرزنشینان با داشتن سه سال اجاره‌نامه، پیله‌ور هستند و سهمیه مرزنشینی دریافت می‌کنند؛ اما پیله وران نه پول واردات و نه بازاری برای فروش محصولات خود دارند. در این شرایط هیئت دولت وقت در اواخر سال ۱۳۹۸ قانونی تصویب کرد که بر اساس آن واردات مرزنشینی به صورت تجمیعی مجاز اعلام شد.

به گفته وی با این مصوبه، واردکنندگان به تعاونی مرزنشینی مراجعه و سهمیه پیله وران را دریافت و خودشان اقدام به واردات می‌کنند؛ چراکه واردات دیگر به صورت تجمیعی مجاز است و نیاز نیست تعداد محدودی کالا وارد شود. پیله وران هم سهم خود را به واردکننده می‌دهند و به ازای آن پول دریافت می‌کنند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه واردکنندگانی که از این طریق اقدام می‌کنند، همان مافیای واردات ال جی و سامسونگ هستند، تصریح کرد: با توجه به گستردگی مرزهای کشور، قانون تجمیعی در همه آن‌ها شرایط واردات حجم زیادی کالا را فراهم می‌کند؛ بنابراین شاهد هستیم که ابتدا واردات مرزنشینی ایجاد و بعد قانون تجمیعی تصویب و تعرفه‌های لوازم خانگی در کالاهای مجاز گنجانده شد.

انتقال کالای مرزنشینان به استان‌های دیگر مجاز شد؟

حتی در شرایطی که طبق قانون، کالاهای وارد شده از طریق مرزنشینان باید در همان استان‌ها یا استان‌های همجوار استفاده شود، به گفته غزنوی، برخی اخبار تایید نشده حاکی از آن است که مجوز انتقال این کالاها به سایر استان‌ها نیز داده شده است.

غزنوی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر فقط تابلوی واردات لوازم خانگی ممنوع است، اما همه چیز وارد می‌شود، تصریح کرد: مرزنشینان باید امتیازاتی داشته باشند، ولی این امتیازها باید مربوط به واردات کالاهایی باشد که تولید داخل ندارند.

ثبت سفارش لوازم خانگی، همین چند روز پیش!

وی با بیان اینکه ته لنجی، کولبری و مرزنشینی خلاءهایی است که کالا از طریق آن‌ها وارد می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این قانون در مواردی حتی کالا به صورت کانتینری وارد می‌شود و همین حالا طبق اعلام گمرک ۱۶۰۰ تن کالا در گمرک وجود دارد و بر اساس اسنادی که منتشر شده آخرین ثبت سفارش مربوط به ۶ مهر ماه است. وزارت صمت باید پاسخ دهد که از زمان تصویب قانون تجمیعی تاکنون چقدر لوازم خانگی به کشور وارد شده است.

در میانه شهریور ماه دفتر رئیس جمهوری طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت اقتصاد و دارایی، اعلام کرد که بر اساس دستور مقام معظم رهبری، واردات لوازم خانگی به کشور همچنان ممنوع است. همچنین بر اساس اسنادی که رسیده، تعرفه برخی کالاهای ممنوعه، از جمله لوازم خانگی بزرگ شامل یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی در تعرفه‌های مجاز مرزنشینان نیز ذکر شده است.

در مصوبه هیئت وزیران که در مصاحبه به آن اشاره شد، آمده که “واردات مواد اولیه و قطعات یدکی و ملزومات تولید قابل تولید توسط مرزنشینان با تایید وزارت صمت و با هماهنگی بانک مرکزی به صورت تجمیعی مجاز است”؛ بنابراین مشخص نیست چگونه از این قانون برای واردات کالای نهایی نیز استفاده شده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا