اقتصاد

وزیر نیرو: مانده طلب برقی ایران از عراق ۲ ماه است

« رضا اردکانیان » روز سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح آبرسانی به ۱۳۷ روستا در دو استان کشور که به شیوه ویدئو کنفرانسی و از محل پژوهشگاه نیرو انجام شد، در جمع خبرنگاران افزود: ایران دو قرارداد در باره صادرات برق و گاز به عراق دارد و عراق نیز گازی که از ایران دریافت می کند، دراختیار شرکت های خصوصی خود قرارمی دهد و آنها نیز این گاز را تبدیل به برق کرده و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند، بنابراین هر دو کالای صادراتی در نهایت به عنوان کالای برق در اختیار مردم این کشور قرار می گیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: برقی که از ایران به عراق و سایر کشورها صادر می شود از بخش‌های مختلف مانند نیروگاه های برق آبی ، برق ناشی از سوخت مایع و برق تولیدی از گاز است و چنانچه همه این برق ناشی از تولید با گاز باشد، تمام گازی که مصرف می شود، کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است.

اردکانیان گفت: اکنون اعلام می شود که روزانه یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید و عرضه می شود، شاید حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون متر مکعب آن در وضعیت عادی صرف تولید برقی می شود که به صادرات اختصاص دارد و مقدار خیلی کمی است.

وی توضیح داد: صادرات مقدار کم گاز و برقی که انجام می شود، از نظر ارزی اهمیت خود را دارد و این در شرایطی است که کشورمان تحت تحریم دلار قرار دارد و از طرفی میلیارد ها دلار صادرات غیر گاز و برقی است که به کشورهای همسایه انجام می شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه این حجم صادرات توسط بخش خصوصی انجام می شود گفت: واردکنندگان این حجم صادرات نیاز به تامین برق و گاز برای فصل های سرد دارند و از طرف دیگر بایدبه این نکته نیز توجه کرد که رقبای صادراتی ایران نیز هر روزه تلاش دارند صادرات یک کشور به کشور دیگر را با محدودیت روبرو کنند.

اردکانیان گفت: هنگامی که صادر کننده یک محصول به کشوری تعویض شود و بازار از دست برود، به سادگی نمی توان بازار از دست رفته را باز پس گرفت و این نکته ای است که نباید از آن غفلت شود.

وی پیرامون میزان بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی و روش تسویه آن را توضیح داد: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت تکلیفی است و اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی محسوب می شود.
وزیر نیرو افزود: تلاش می شود بخشی از این بدهی به شکل تهاتر درحوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه شود و نیز برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شده و حتی ادامه دارنباشد، هیات وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکان پرمصرف بطور مستقیم از تولید کننده برق خریداری کنند.

اردکانیان خاطرنشان ساخت: ۳۷ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزار مشترک مصرف کننده بزرگ محسوب می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: ترتیبی اتخاذ شده تا این مشترکان که بالای پنج مگابایت مصرف برق دارند، مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند و به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وزیر نیروگفت: به این ترتیب از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌شود و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را می پردازند.

به تازگی رسانه‌های بغداد از تمدید زمان معافیت عراق از تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران برای خرید برق خبر دادند.

رسانه‌های عراق امروز (سه شنبه) نوشتند که واشنگتن معافیت اعطا شده به عراق از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در حوزه انرژی را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرد.

یک مقام مسوول عراقی که خواست نامش بیان نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته است: این تصمیم به بغداد اجازه می‌دهد تا اوایل آوریل واردات گاز و برق از ایران را ادامه دهد.

وی افزود: این معافیت جدید که بیشتر از معافیت‌های قبلی است، نتیجه مذاکرات طولانی بغداد با واشنگتن است

عراق به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌هایش نمی‌تواند در زمینه تامین انرژی مورد نیاز خود به خودکفایی دست یابد و به همین دلیل در زمینه انرژی به شدت به ایران وابسته است و یک سوم نیاز مصرفی خود به گاز و برق را از این کشور وارد می‌کند.

پیشتر روزنامه «واشنگتن پست» در اول ماه جاری (آذر) به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که واشنگتن معافیت عراق از تحریم واردات برق از ایران را به مدت ۴۵ روز دیگر تمدید کرده است.

تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران باعث شده که عراق به معافیت‌ها متکی باشد. عراق در خرید گاز و برق از ایران که یک سوم از نیاز انرژی این کشور را تامین می‌کند، از تحریم آمریکا معاف بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا