اقتصاداهم اخبار

وزارت اقتصاد چگونه رتبه نخست دولت الکترونیک را به دست آورد

به گزارش تولید آنلاین، سازمان فناوری اطلاعات هفته گذشته نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی را اعلام کرد که بر اساس آن، بیمه مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرک، سازمان ملی استاندارد، شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان جمع ‌آوری و فروش املاک تملیکی، سازمان امور مالیاتی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت مدیریت منابع آب و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان ۱۰دستگاه برتر در این زمینه معرفی شدند.
نوزدهم فروردین امسال بود که رییس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد ۲۱ طرح اولویت دار مربوط به دولت الکترونیک آماده و برای تصویب به دولت ارسال شده است تا به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود.
به گفته «رسول سراییان»، با اضافه شدن ۲ طرح دیگر مجموع این طرح ها به ۲۳ مورد رسیده است.
اکنون مشاور وزیر و سرپرست حوزه فاوا و دولت الکترونیک وزارت اقتصاد و دارایی اقدام ها و دستاوردهای هشت ماه گذشته (مهرماه ۱۳۹۶ تا خرداد امسال) در این زمینه را تشریح کرده است.
«نادر آریا» بارزترین نمود اهمیت دادن به این بخش را استقرار حوزه ارائه خدمات فاوا و دولت الکترونیک به صورت مستقل و مستقیم زیر نظر وزیر اقتصاد و دارایی و پیگیری های وی عنوان می کند.
به گزارش شنبه تارنمای وزارت اموراقتصادی و دارایی، سیاستگذاری، نظارت و مدیریت بخش فاوا در معاونت ها، سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه و استقرار مدیریت کلان پروژه های فناورانه از جمله این اقدام ها بوده است.
ابتکار بعدی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد شبکه سراسری با همه دستگاه های اجرایی شامل بیش از چهار هزار نقطه با استفاده از بستر شبکه ملی اطلاعات است.
برنامه ریزی برای بهره برداری از این شبکه سراسری در سامانه هایی مانند نسیم (مدیریت حساب های دولتی)، سامانه درخواست وجه الکترونیکی، سامانه جامع اموال دستگاه های اجرایی (سادا)، سامانه اموال منقول سرمایه ای دولت و سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی دیگر عوامل موفقیت این وزارتخانه به شمار می رود.
از دیگر عوامل موفقیت می توان به اتصال مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی به شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (NIBN) و برنامه ریزی ساماندهی و ارتقای زیرساخت وزارتخانه (مرکز داده، شبکه سراسری، شبکه محلی، سخت افزار) اشاره کرد.
ساماندهی قراردادهای پشتیبانی نرم افزاری وزارتخانه و انعقاد قراردادهای پشتیبانی نرم افزار براساس الگوی جدید و راه اندازی سامانه ها و خدمات جدید از جمله سامانه رسیدگی به شکواییه مودیان ۲۵۱ مکرر، سامانه الکترونیکی درخواست وجه الکترونیک و سامانه رسیدگی به شکایت های مردمی نیز در کسب رتبه نخست دولت الکترونیک موثر بوده است.
راه اندازی وب سرویس مبادله اطلاعات با سازمان برنامه و بودجه کشور و راه اندازی وب سرویس سامانه مدیریت حساب های دولتی با بانک مرکزی از دیگر عوامل این موفقیت محسوب می شود.
وزارت اموراقتصادی و دارایی همچنین به ارسال اطلاعات مربوط به پرداخت های اداره کل خزانه روی درگاه، سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی، سامانه آزمون تشخیص صلاحیت حرفه ای حسابداران رسمی و هماهنگی برای راه اندازی سامانه مدیریت حساب های دولتی (سامانه نسیم) دست زده است.
همچنین توسعه سامانه بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی (بیتا – EIX) مشتمل بر توسعه و افزایش خطوط ارتباطی، افزایش دستگاه های بهره بردار، ایجاد و بهره برداری از خدمات جدید ارائه شده و افزایش شمار تراکنش های روزانه و ماهیانه از دستاوردهای در دوره مهرماه ۱۳۹۶ تا خرداد امسال به شمار می رود.
در این زمینه می توان به بهبود و توسعه درگاه ارائه خدمات الکترونیک و پورتال اینترنتی وزارتخانه، بازبینی قراردادهای تولید نرم افزار و پیگیری تکمیل بخش هایی از تعهدات پیشین، آسیب شناسی نظام برونسپاری نرم افزار و برنامه ریزی برای رفع بسیاری از مشکلات آن اشاره کرد.
قرار دادن فهرست و شناسه خدمات الکترونیک وزارتخانه در پایگاه اطلاع رسانی به زبان های انگلیسی و فارسی از دیگر اقدام های مهم در دستیابی به این موفقیت محسوب می شود.
وزارت امور اقتصادی و دارایی برای دستیابی به رتبه نخست در حوزه فاوا به اقدام های دیگر مانند راه اندازی خدمات الکترونیک جدید و پیگیری و همکاری برای راه اندازی بخشی از پنجره واحد مجوزهای کشور و پنجره واحد سرمایه گذاری خارجی دست زده است.
 سیاست های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در برنامه های توسعه ای شامل سیاست هایی است که اهداف، رویکردها و اقدامات اجرایی دولت را در یک بازه زمانی مشخص می کند.
مطالعه کشورها نشان می دهد برنامه ریزی و هدایت سیاست های فاوا باید از یک مرجع واحد صورت بگیرد و اجرای آنها نیز به هماهنگی و همکاری همه بخش ها نیازمند است.
این اقدام، به کوتاه کردن زمان اجرای طرح های فاوا، شکستن پروژه های بزرگ به طرح های کوچک تر و کاستن زمان اجرای بهتر و دقیق تر پروژه ها کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا