صادرات و واردات

واردات ۱۱.۵ میلیارد دلاری کالای اساسی/ ۷۹ درصد با ارز ۴۲۰۰

جریان واردات کالاهای اساسی در ۲۵ گروه کالایی در نیمه اول امسال نشان داده بود که ۱۴.۳ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۸.۸ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

این در حالی است که تازه ترین گزارشی که معاون فنی گمرک ایران از وضعیت واردات کالاهای اساسی اعلام کرده نشان از ادامه روند افزایشی واردات قطعی این اقلام است.

افزایش واردات کالاهای اساسی

طبق اعلام ارونقی، از ابتدای سال جاری تا ۱۰ آبان ماه، بیش از ۱۸.۷ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و ارزش ۶۳ درصد افزایش دارد.

عمده واردات با ارز ۴۲۰۰

بر اساس این گزارش، در دوره مورد بررسی از مجموع واردات صورت گرفته ۹.۱ میلیارد دلار معادل ۷۹.۱ درصد با ارز ۴۲۰۰ وارد شده است.

۳.۶ میلیون تن گندم به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار،۵.۵ میلیون تن ذرت به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار،۲.۲ میلیون تن جو به ارزش ۶۵۶.۶ میلیون دلار، ۱.۷ میلیون تن دانه های روغنی به ارزش ۱.۲میلیارد دلار، ۱.۷ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش ۹۵۲.۱ میلیون دلار ، روغن خوراکی و خام ۱.۳ میلیون تن به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار و دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ۱۲.۵ هزار تن به ۱.۳ میلیارد دلار اقلامی است که با ارز ۴۲۰۰ تامین ارز و وارد شده است.

۲.۳میلیارد دلار کالا با ارز نیمایی وارد شد

همچنین از مجموع کالاهای اساسی وارد شده، ۲.۳ میلیون تن به ارزش بیش از ۲.۳ میلیارد دلار با ارز نیمایی وارد شده است.

بر این اساس ۷۸۱.۸ هزار تن برنج به ارزش ۶۶۳.۲ میلیون دلار، ۸۸۷.۵ هزار تن شکر به ارزش ۳۸۴.۴ میلیون دلار، ۴۴.۹ هزار تن لاستیک سنگین به ارزش ۱۶۲.۷ میلیون دلار، ۲۵.۶ هزار تن به ارزش ۲۶۵.۶ میلیون دلار ماشین آلات تولید کننده کالاهای اساسی از اقلام وارداتی با ارز نیمایی است.

همچنین ۲۲۴.۶ تن داروهای دامی ضروری به ارزش ۲۷.۹ میلیون دلار و کودهای شیمیایی به وزن ۱۴۱.۳ هزار تن به ارزش ۹۶.۱ میلیون دلار به همراه ۴۵۶.۱ هزار تن به ارزش ۶۹۵.۵ میلیون دلار در قالب سایر کالاها با تامین ارز در سامانه نیما وارد شده است.

گفتنی است که در کنار اقلامی که واردات قطعی شده است، گزارش اخیر گمرک نشان داده بود که تا هشتم آبان ماه، بیش از هفت میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر دپو شده بود که روند افزایشی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا