صنعت و معدنلوازم خانگی

واردات لوازم خانگی از طریق ملوانی ضابطه‌مند می‌شود

پیشتر رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در گفت وگو با ایرنا، به وجود تلویزیون‌های سامسونگ در بازار اشاره کرده و گفته بود: بخش کمی از این محصولات، از موجودی‌های انبار و بقیه قاچاق است و اگر موضوع قاچاق ساماندهی نشود، ضربه شدیدی به تولید ملی وارد خواهد کرد.

به گفته «علیرضا موسوی مجد» لوازم خانگی قاچاق به سهولت وارد تهران و دیگر شهرها می‌شود و شرایط تورمی و افزایش نرخ ارز، هر روز شرایط بهتری برای قاچاقچیان رقم می‌زند، به طوری که اکنون به طور متوسط قیمت کالاهای قاچاق ۳۰ درصد پایین‌تر از محصولات داخلی است و با افزایش نرخ ارز نیز سود بیشتری به جیب می‌زنند.

در این پیوند، «علی مویدی خرم آبادی» رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای کاهش لوازم خانگی قاچاق در سطح بازار، افزود: شناسنامه‌دار کردن لوازم‌خانگی از برنامه‌های هدفمند ما است که به سامانه‌های کنترل قاچاق برمی‌گردد و عملیاتی خواهد شد.

این مقام مسوول از راه‌اندازی سامانه‌های کنترل قاچاق به عنوان شاهکاری در نظام جمهوری اسلامی و در این دولت یاد کرد.

وی بیان داشت: اکنون ۵۰ کارخانه تولیدکننده داخلی موظف شدند تا کالاهای تولیدی شان را با برچسب شناسه عرضه کنند و از طرف دیگر اجرای کد رهگیری آنها نیز به‌طور موازی انجام می‌شود.

مویدی خاطرنشان کرد: این موضوع برای بازاریان ما که فعالیت سالم دارند خبر خوشحال کننده‌ای است، اما برای افرادی که به دنبال فعالیت‌های غیرقانونی هستند خوشایند نخواهد بود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در چنین شرایطی مسوولیت تولیدکنندگان داخلی دوچندان می‌شود تا شهروندان دسترسی آسان‌تری به لوازم خانگی داشته باشند.

وی اظهار داشت: هرچند تولید موجود پاسخگوی نیازها نیست، اما تلاش‌ها و رایزنی‌هایی شده تا کارخانجات داخلی تولیدات و کیفیت خود را افزایش دهند که شاهد بهبود وضعیت در این زمینه نیز هستیم.

مویدی تاکید کرد: در این دولت زیرساخت‌های اساسی، موثر و ماندگاری به منظور کاهش قاچاق انجام شده است و مقررات و قوانینی وضع شده و زیرساخت‌هایی فراهم شده که در ۱۸ سال گذشته رخ نداده بود. هرچند شرایط تحریم موجب می‌شود که این اقدامات در عرصه تجارت و بازار دیده نشود اما با گذشت زمان مورد توجه قرار خواهند گرفت.

براساس این گزارش، اکنون ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور وجود دارد و برای امسال تولید ۱۲ میلیون انواع لوازم خانگی هدف‌گذاری شده است تا آنجا که در دو ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال در تولید ماشین لباسشویی افزایش ۱۵۰ درصدی و در تولید تلویزیون رشد ۵۰ درصدی به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا