خودروصنعت و معدن

هیچ استانداردی در خصوص تجمیع قطعه سازان وجود ندارد

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران می گوید : طرح تجمیع قطعه سازان به طور مستمر در حال اجراست اما زمانبندی خاصی در این ارتباط وجود ندارد.

مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به روند برگزاری جلسات ایجاد مجموعه سازی در واحدهای قطعه سازی در وزارت صنعت و سازمان گسترش ، اظهار داشت : انجمن سازندگان قطعات با طرح تجمیع قطعه سازان و ایجاد مجموعه سازی در این صنعت مشکلی ندارد اما با شرایطی که در ایران پیاده می شود و روشی که خودروسازان در پی گرفتند، مخالف است.

وی تاکید کرد : مجموعه سازی و تجمیع قطعه سازان از مواردی است که باید مورد به مورد پی گیری شود چنانچه در شرکت های بزرگ دنیا نیز به این شکل عمل می شود از این رو مسائل مختلف این موضوع در جلسات وزارت صنعت و معدن نیز مطرح گردیده که باید استاندارد خاصی در این جریان وجود داشته باشد و سپس هم افزایی و تجمیع قطعه سازان انجام شود.

وی خاطر نشان کرد : هر خودروساز به نسبت هر خودرو ، شرایط فنی آن قطعه  و همچنین شرایط مالی سازندگان و پلتفرم لازم است شرایط را مورد به مورد بررسی نموده و سپس در خصوص آن تصمیم گیری شود که به عنوان مثال آیا می توان قطعه ای را با قطعه دیگری به صورت مجموعه سازی تحویل داد یا خیر، که مسلما این جریان در هیچ شرکت خودروسازی از استاندارد خاصی برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از خودروسازان اروپایی نسبت به این مساله عقبگرد کردند ، تصریح کرد : امروز تعداد زیادی از خودروسازان بزرگ در خصوص بسیاری از قطعاتی که بنا بوده به صورت مجموعه سازی ارائه شود عقب نشینی کرده و قطعات را از حالت مجموعه سازی جدا کردند هر چند بسیاری از خودروسازان نیز بر روی برخی  از قطعاتی که همواره به صورت منفصله تامین می گردید ، هم اکنون سیستم تیرینگ را پیاده کردند.

وی تاکید کرد : متاسفانه هیچ استانداردی در خصوص تجمیع قطعه سازان وجود ندارد و نگرانی اغلب واحدهای قطعه سازی از شرایطی است که خودروسازان به آن دچار شده و می خواهند این مساله را به صورت افراطی اجرایی کنند .

وی افزود : البته این حرکت افراطی و بدون مطالعه کامل خودروسازان ، تاکنون نتیجه خوبی در صنعت قطعه سازی کشور نداشته و پیش بینی می شود از این به بعد هم نتیجه خوبی را نخواهد داشت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت : انجمن قطعه سازان معتقد است که طرح مجموعه سازی باید به صورت علمی و با نظر انجمن و وجود پارامترهای اقتصادی و توانمندی تکنولوژیکی سازندگان و همچنین مشخصات مهندسی قطعه و خودرو انجام شود.

بیگلو تصریح کرد : انجمن قطعه سازان مخالف این گونه استانداردسازی هاست و معتقد است این جریان نباید به این نحو و به صورت یکطرفه و افراطی پیاده شود.

وی هر گونه الگو برداری صرف از خارجی ها و اجرای آن در صنعت قطعه سازی کشور را صحیح ندانست و گفت : باید کمیته ای در شرکت خودروساز تشکیل و با استفاده از نظرات قطعه سازان و الگوبرداری از تجاربی که در سایر کشورها دنیا و حتی خودروسازان داخلی صورت گرفته ، بر اساس آن تصمیم گیری شود این در حالی است که هم اکنون خودروسازان دراین مسیر به صورت افراطی حرکت می کنند از این رو قطعه سازان با این جریان مخالف هستند.

وی تصریح کرد : مجموعه سازی باید بر اساس شرایط و پارامترهایی انجام شود قطعا تجمیع قطعه سازان زمانی به درستی صورت خواهد گرفت که این روند مورد به مورد و به صورت علمی و فنی بررسی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا