انرژی

همکاری ایران و چین در نفت تا کجا پیش خواهد رفت؟

مرتضی بهروزی فر در گفت و گو اظهار کرد: ایران می تواند با کشوری مانند ونزوئلا قرارداد امضا کند، چون دو دولت با هم هستند و شاید تحریم ها تاثیر چندانی نداشته باشد اما در همین کشور اگر این قرارداد با شرکت خصوصی منعقد شود، آن شرکت تمایل چندانی برای ادامه فعالیت نخواهد داشت مگر اینکه شرکت کوچکی باشد و هیچگونه ارتباطی با دنیا نداشته باشد.

او ادامه داد: هرچند در این شرایط مشکلات زیادی وجود دارد و شرکتهای کوچک در حوزه صنعت نفت سرمایه چندانی برای سرمایه گذاری ندارند و حتی اگر سرمایه کافی نیز داشته باشد تکنولوژی و امکانات کافی برای انجام پروژه ها را ندارد، از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه کرد که برای خرید نفت نیز از هر کجا نیازمند چهار حلقه هستیم که اگر هر کدام از آن حلقه ها دچار مشکل شود، عملا صادرات دچار مشکل می شود.

این کارشناس ادامه داد: این چهار حلقه شامل یک شرکت برای خرید نفت، کشتی برای حمل نفت، یک شرکت برای بیمه و آخرین حلقه وجود شرایطی برای دریافت پول است، اواخر دولت احمدی نژاد دولت ایران پولی را برای بیمه کشتی های نفت کش درنظر گرفت، خوشبختانه اتفاقی رخ نداد.

او با بیان اینکه تمام مواردی که در مورد افزایش تعامل با چین و حتی روسیه مطرح است مسلما بعد از حل شدن مشکل برجام خواهد بود و تا زمانی که تحریم ها وجود دارد، حتی چین هم امکان افزایش تعامل با ایران را نداشته و نمی تواند آنطور که موجب توسعه صنعت نفت ما شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های کوچک چینی که در این دوره از ما خرید می کردند شرکت هایی هستند که پالایشگاه های کوچکی در مناطق دور افتاده در چین دارند که ارتباط مالی بسیاری با دنیا ندارد وتحریم آن ها توسط آمریکا تاثیر چندانی در فعالیتشان بر جای نمی گذارد چراکه این شرکت ها تعاملات خارجی با بازارهای دنیا و یا آمریکا ندارند، تصریح کرد: شرکت های بزرگ نفتی چینی که در آمریکا و اروپا تعامل دارند، خود را در معرض تحریم آمریکا قرار ندادند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: شرکت های بزرگ چینی در حوزه نفت به دلیل فعالیت با ایران همکاری خود را با دنیا دچار مشکل نمی کنند، موضوعی که در زمان زنگنه نیز مطرح بود که به دلیل عدم انجام فعالیت در برخی پروژه ها شرکت های چینی کنار گذاشته شدند علت آن نیز این بود که به خاطر مشکل تحریم آمریکا آن ها نمی توانستند فعالیتی انجام دهند.

بهروزی فر، اظهار کرد: ایران می تواند با کشوری مانند ونزوئلا قرارداد امضا کند، چون دو دولت با هم هستند و شاید تحریم ها تاثیر چندانی نداشته باشد اما در همین کشور اگر این قرارداد با شرکت خصوصی منعقد شود، آن شرکت تمایل چندانی برای ادامه فعالیت نخواهد داشت مگر اینکه شرکت کوچکی باشد و هیچگونه ارتباطی با دنیا نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا