اهم اخبارصنعت و معدن

هزارمیلیارد تومان تسهیلات برای رونق تولید پرداخت شد

به گزارش تولید آنلاین به نقل از اقتصاد ایران ، سیدمناف هاشمی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمار منتشره از سوی میراث فرهنگی کشور نشان می دهد گلستان به عنوان نگارستان ایران با قدمت هفت هزار ساله امسال در حوزه گردشگری در ایام نوروزی وضعیت بهتری نسبت به سنوات گذشته داشته است.

وی با بیان این که مطابق آمار در نوروز امسال ۸۴ درصد آمار اقامتی و توقف مسافران و گردشگران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افزود: در نوروز امسال ۱۱ میلیون نفر از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان بازدید کرده اند.

استاندار گلستان از ثبت ۱.۵ میلیون سفر اقامت در ایام نوروز در گلستان خبر داد و بیان کرد: در این ایام در ۵۰ نقطه تفرجی و ۱۶ نوروزگاه در ۱۴ شهرستان و همچنین ۳۳ نقطه روستایی جشنواره، موسیقی سنتی، نمایشگاه فروش صنایع دستی و غذاهای سنتی و … برپا بود.

وی با تاکید بر این که گلستان ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه سرمایه گذاری، گردشگری، صنعت و معدن و… دارد، گفت: اعتقاد داریم با منابع دولتی نمی توان کشور را ساخت از اینرو دست سرمایه گذاران را در این حوزه می بوسیم.

هاشمی با یادآوری این که گلستان استان بیست و دوم اقتصادی کشور است، ادامه داد: هرچند از نظر جمعیتی هم گلستان در رتبه بیت و یکم کشور قرار دارد اما در رفع موانع تولید گلستان رتبه پنجم کشور را کسب کرد.

وی با بیان این که میزان سپرده گذاری مردم در بانک ها و منابع بانکی استان ۱۱ هزار میلیارد است و گلستان در حوزه رفع موانع تولید با استان هایی که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد منابع بانکی دارند، رقابت کرد، اضافه کرد: سال گذشته هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه سرمایه گذاری صنعتیو رفع موانع تولید در استان پرداخت شد.

استاندار گلستان تصریح کرد: در گذشته کشاورزی تنها محور توسعه استان بود اما هم اکنون به سه محور گردشگری، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای توسعه بیش از پیش گلستان توجه داریم.

۱۳ سند همکاری با ترکمنستان امضاء شد

وی با بیان این که منطقه اینچه برون از طریق ترکمنستان، قزاقستان، چین و قفقاز ما را به آسیای میانه نزدیک می کند، از امضاء ۱۳ سند همکاری صنعتی، تجاری و معدنی بین ایران و ترکمنستان با حضور رئیس جمهور در نوروز امسال خبر داد.

هاشمی به موضوع مبادله زندانیان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین دستاوردهای بزرگ سفر رئیس جمهور مبادله ۲۸۳ زندانی ایرانی در ترکمنستان با چهار زندانی ترکمنستانی در ایران بود.

وی با بیان این که در این سفر همچنین ۹۵ درصد از مشکلات بزرگ گازی ایران و ترکمنستان حل شد، از توافقات اقتصادی، حل مشکلات گرفتن ویزا و راه آهن و … در سفر روحانی به ترکمنستان خبر داد.

وی با بیان این که ۵۰ موضوع محوری از اولویت های کاری در استان است، گفت: منطقه آزاد اینچه برون یکی از موضوعاتی است که اگر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد می تواند به رونق تجارت در گلستان کمک کند.

استاندار گلستان همچنین از امضاء قرارداد ۱.۲ میلیون یورویی با روس ها برای اجرای راه آهن و برقی کردن راه آهن گرگان- گرمسار و راه آهن گرگان- مشهد خبر داد و بیان کرد: مذاکراتی با وزیر راه و شهرسازی برای هزینه کرد ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن گرگان- مشهد داشته ایم و در بودجه امسال هم اعتباراتی برای آن پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: در کنار این اعتبارات، به دنبال جذب سرمایه گذار جدید هستیم چراکه معتقدیم این کار بزرگ می تواند گلستان را از بن بست خارج کند.

وی به ظرفیت های گلستان در حوزه گردشگری هم اشاره و بیان کرد: میل گنبد به عنوان بلندترین برج آجری جهان و دیوار دفاعی گرگان به عنوان سومین دیوار بزرگ جهان پس از آلمان و چین، آشوراده و … بخشی از ظرفیت های تاریخی و طبیعی این استان هستند که می توانیم مسیر ت.سعه گلستان را از طریق گردشگری دنبال کنیم.

هاشمی با بیان این که ستاد تسهیلات سفر گلستان نوروز امسال در قالب ۱۲ کمیته با شعار«گلستان، مقصد گردشگری» فعالیت خود را آغاز کرد و بیش از هزار نفر بر عملکرد کمیته های ۱۲گانه در استان نظارت کردند، گفت: گلستان دارای ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده و تاریخی است که شهر جرجان قدیم در گنبدکاووس و بافت تاریخی گرگان قابلیت احیاء را دارند.

بوم گردی گلستان قابلیت توسعه دارد

استاندار گلستان در ادامه با تاکید بر این که بوم گردی گلستان قابلیت توسعه دارد، افزود: بعضی از خانه های تاریخی مانند خانه باقری در گرگان و … قابلیت تبدیل شدن به هتل را دارند.

وی همچنین به ظرفیت های معدنی گلستان اشاره و بیان کرد: گلستان جزو استان های سوم و چهارم کشور به لحاظ ظرفیت های معدنی است و ید گلستان در کشور بی نظیر است و در حوزه حفاری نفت و گاز مطالعات خوبی در استان انجام شده است.

هاشمی به معطل ماندن پروژه پتروشیمی گلستان اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه بیش از ۱۲ سال معطل مانده و در سال گذشته جلساتی را با هیئت مدیره این شرکت و پتروشیمی کشور داشتیم تا بتوانیم موانع و مشکلات آن را حل کنیم چرا که اشتغال که مورد اکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است با اجرای پروژه های بزرگ اینچنینی قابل حل است.

استاندار گلستان به موضوع زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان که در سفر رئیس جمهو به گلستان به تصویب رسیده بود هم اشاره و تصریح کرد: با زهکشی در اراضی شمالی تولیدات ما دو برابر شده و اقتصاد گلستان بهبود می یابد.

وی از سدنرماب و چلچای به عنوان ظرفیت هایی که می تواند گلستان را به توسعه نزدیک کند نام برد و بر تکمیل سریعت این پروژه ها تاکید و خاطر نشان کرد: گلستان در گذشته به دلیل کشاورزی بودن خیلی در کشور شناخته شده نبود اما هم اکنون تلاش داریم هم صنعت گلستان اقتصادی شود و هم گردشگری و کشاورزی استان پویاتر شده و گلستان در سه حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی رونق بیش از پیش داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا