اهم اخبارکشاورزی و صنایع غذایی

نوسازی ٣۵ درصد ناوگان بخش کشاورزی در دولت های یازدهم و دوازدهم

به گزارش تولید آنلاین ، «کامبیز عباسی» روز دوشنبه در نشست خبری خود با تشریح گزارش عملکرد این بخش افزود: طرح جایگزینی ماشین های فرسوده، از محل صرفه جویی سوخت در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
وی تصریح کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم، سرمایه گذاری های زیادی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی انجام شده است.
عباسی اظهارداشت: از نیمه دوم امسال تاکنون، پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری و تبدیل به ماشین شده که ۹۵ درصد این سرمایه گذاری با تکیه بر تولیدات داخلی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: طی این مدت بیش از ۸۵ هزار دستگاه انواع تراکتور و بیش از ۱۸۵ هزار انواع ادوات به اراضی کشاورزی ورود پیدا کرده است.
وی از نوسازی ماشین های فرسوده با عمر بالای ۱۳ سال خبر داد و تصریح کرد: سالانه ۱۴ هزار دستگاه کمباین و تراکتور جدید، جایگزین ماشین های فرسوده با عمر بالای ۱۳ تا ۲۵ سال خواهند شد که این نوسازی از صرفه جویی سوخت ماشین های فرسوده تحقق می یابد.
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اضافه کرد: براساس برآورد اولیه، در دولت های یازدهم و دوازدهم ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون اتفاق افتاد، در حالی که در گذشته در بهترین شرایط سالیانه ۱۵۰تا ۲۰۰میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های کمباین سازی در گذشته با رکود مواجه بودند، گفت: از ابتدای امسال ۶۰۰دستگاه کمباین به فروش رسیده در حالی که قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم، کارخانه کمباین سازی اراک توان فروش ۵۰ کمباین را نیز نداشت.
عباسی با اشاره به ۸.۲میلیون هکتار کشت گندم و جو آبی و دیم مکانیزه افزود: طی سال های اخیر بیش از ۱۲هزار دستگاه بذرکار ویژه غلات وارد مزارع شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم، خطوط اعتباری بخش مکانیزاسیون برای نخستین بار با تکیه بر تسهیلات بانکی بدون هیچ گونه بار مالی بر دوش دولت راه اندازی شد، به طوری که در نخستین سال این خط اعتباری ۷۵۰ میلیارد تومان، سال ۹۳ نزدیک ۸۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۴ یک هزار میلیارد تومان، سال ۹۵ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲۰ درصد آن آورده کشاورز و بقیه تسهیلات بانکی است.
وی درباره برداشت برنج با کمباین های ویژه نیز گفت: مکانیزاسیون در اراضی شالیزاری با روند روبه رشدی همراه بوده است، به شکلی که قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم کمتر از ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار سطح مکانیزه برنج داشتیم، در حالی که اکنون ۴۹۹ هزار هکتار اراضی شالیزاری مکانیزه هستند.
به گفته وی؛ در هر هکتار اراضی شالیزاری سرمایه گذاری بالغ بر ۱.۵میلیون تومان برای مکانیزاسیون صورت گرفته که طی سال های اخیر ۵۶۰۰ دستگاه کمباین به شالیزارهای کشور ورود پیدا کرده است.
وی کشاورزی حفاظتی را یکی از اتفاقات بزرگ در حوزه مکانیزاسیون برشمرد و گفت: اکنون سطح کشاورزی حفاظتی ۱.۷میلیون هکتار است که این امر در صرفه جویی ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل و تغییر روش در استفاده از خاک تاثیر گذار بوده است.
رئیس توسعه مرکز مکانیزاسیون به ارتقای جایگاه صنعت ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و اظهارداشت: پس از چند دهه ضریب مکانیزاسیون به ۱.۶۱ اسب بخار در هکتار رسیده که در نظر داریم این عدد را به ۲.۱ اسب بخار افزایش دهیم.
عباسی گفت: در برنامه ششم توسعه ۷۰ هزار دستگاه جایگزین خواهند شد که ۲۰ درصد منابع مورد نیاز آن از محل مشوق های دولتی، ۱۰ درصد آورده کشاورزان و بقیه با اعطای تسهیلات بانکی با نرخ ۱۵ درصد به کشاورزان تامین می شود.

** دومین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در اسفند برگزار می شود
عباسی گفت: با توجه به توسعه مکانیزاسیون در همه بخش های زراعی، باغی، دومین نمایشگاه ماشین های کشاورزی از پنجم تا هشتم اسفندماه با حضور ۱۵۰ شرکت داخلی و ۴۵ شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
وی افزود: تاکنون ۱۵۰ شرکت ایرانی و خارجی حضور خود در این نمایشگاه را اعلام کردند که می توان به اظهار تمایل ۴۵ شرکت مستقل خارجی از جمله ۲۲ شرکت از ترکیه، ۱۶ شرکت از چین و نیز شرکت هایی از سوئیس، هند، فرانسه و تایوان اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا