اقتصادانرژیبانک، بیمه و بورسصنعت و معدن

نفت و بانک، دوبال پرواز برای عبور از بحران

به گزارش تولید آنلاین ، روزنامه ابتکار ، آورده است: ایرانیان را نمی توان به دشواری و مصرف در اندازه بخور و نمیر عادت داد و ایرانیان بر پایه آنچه نخبگان از توانایی های این سرزمین برایشان گفته اند می پرسند پس این توانایی ها به چه کار می آیند. از سوی دیگر و به رغم اینکه ایران روزهای نفس گیری را در اوایل همین دهه پشت سر گذاشته است اما به نظر می رسد این بار رفتار سیاستمداران آمریکایی با ایران بی رحمانه تر و پیچیده تر است. آنها بال پرواز اقتصاد ایران را برای پریدن از روزهای سخت در زمین بازی پولی و بانکی قیچی کرده اند و ایران به سختی می تواند حتی با نیروی اروپایی هم پروازکند.

درآمد حاصل از صادرات نفت به سختی به بازار ایران می آید و ایران جز قرض گرفتن از خارجی ها که البته معلوم نیست باکدام تضمین انجام می شود راه باریکی برای جبران پس انداز داخلی ناکافی دارد. از سوی دیگر بازی خطرناک امریکایی ها در بازار نفت برای بیرون راندن ایران از بازار چین ، ژاپن و کره جنوبی و هند هر روز ابعاد بزرگتری پیدا می کند.

درست است که تااینجای بازی ایران دست بالا را داشته است اما این بازی امریکایی تازه شروع شده و ایران باید حواسش جمع باشد که بال نفت را برای سپری کردن دوران سخت از دست ندهد. اکنون معلوم شده است آمریکا بازار گاز هند را هدف قرار داده است و می خواهد این بازار بالقوه ایران را از دستش درآورد. در بازی نفت اما ایران برای کشاندن بازیگران بزرگ نفت به بازار سرمایه گذاری با دردسر مواجه شده است و توتال تنها امید ایران برای ماندن در بازار سرمایه گذاری شده است.

حضور رئیس بانک مرکزی، مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور اقتصادی، رئیس بیمه مرکزی، گروهی از بانکداران و مدیران ارشد وزارت نفت در پاریس برای تهییج و تشویق اروپایی ها که این دوبال پرواز ایران را تیز کنند تا از رفتن بازنمانند کاردرستی است و باید در این زمینه بیشتر فعالیت کرد و با دنیا حرف زد اما به موازات آن باید به شهروندان نیز توضیح داده شود که روزگار چگونه است.

آن گروه از منتقدان سرسخت دولت دوازدهم که به هردلیل چشم انداز سیاست خارجی را بدون مصلحت ملی به گرداب می فرستند و برای دستاوردهای کوچک خرج های بلند بالا روی دست دولت و مردم می گذارند باید حواسشان بیشتر جمع شود و یادشان باشد دست کم در کوتاه مدت بال نفت برای کسب در آمد حاصل از صادرات بیشتر و بال بانک برای آوردن همین منابع به درون مرزهای ملی را باید قدرت و قوت ببخشیم.
به قلم : محمد جنان صفت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا