اقتصادکشاورزی و صنایع غذایی

نزدیک به ۴۰ هزار تن برگ سبز چای برداشت شد

به گزارش تولید آنلاین، محمدولی روزبهان  افزود: از ابتدای فصل بهره برداری تاکنون، ۳۹ هزار و ۴۴۶ تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی ۹۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده که این میزان، شش درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد.
وی خاطرنشان کرد: از این میزان برگ سبز چای برداشت شده، ۳۰ هزار و ۱۴۰ تن شامل ۷۶ درصد درجه یک و ۹ هزار و ۳۰۶ تن شامل ۲۴ درصد، برگ سبز درجه ۲ است.
روزبهان علت کاهش برگ سبز بهاره را سرمای دیرهنگامی ذکر کرد که قبل از برداشت، به باغ های چای در مناطق جلگه ای استان گیلان آسیب رساند.
وی ادامه داد: از مجموع برگ سبز برداشت شده، هشت هزار و ۸۷۵ تن چای خشک بهاره با کیفیت بالا در کارخانه های چای سازی استحصال و فرآوری شده ضمن اینکه تاکنون ۵۸ کارخانه چای سازی فعال برای خرید تضمینی برگ سبز با سازمان چای قرارداد بسته اند.
وی در خاتمه گفت: برداشت چین بهاره به پایان رسیده و برداشت چای از بوته های هرس شده باغ هایی که قبلا یا در فصل زمستان هرس شده بود، آغاز شده است.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند که ۹۰ درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و درجه ۲ در سال زراعی جاری از سوی شورای عالی اقتصاد با چهار درصد افزایش ، به ترتیب ۲۷ هزار و ۲۹۲ ریال و همچنین ۱۵ هزار و ۲۸۳ ریال تعیین شده است.
سال گذشته از ۱۰۸ هزار تن برگ سبز چای تحویلی چایکاران به کارخانه های چای سازی، حدود ۲۴ هزار تن چای خشک تولید شد.
لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور در این شهرستان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا