اقتصادانرژیاهم اخبارتشکلهاشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنگفتگو و مصاحبه

مواجهه وزیر با تنظیم بازار در گفتگوی روزنامه صمت با امیر حسین کاوه مدیر عامل گروه صنعتی سدید

برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را در حوزه صنایع معدنی چطور ارزیابی می‌کنید؟

گام نخست در ارزیابی یک برنامه، تشریح رویکرد اتخاذشده در راستای تدوین آن برنامه است ولی شرط اصلی تبدیل آرزوها به هدف و سپس اهداف به برنامه، اجرای آن در زمان‌بندی مشخص است. در واقع صرفا با تدوین برنامه خوب، هدفی محقق نخواهد شد. در نگاهی اجمالی به برنامه پیشنهادی از سوی رضا فاطمی‌امین می‌توان تاکید کرد که در این برنامه به اسناد بالادستی مختلف اشاره‌شده است.

از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود از توان تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی بهره بگیرد تا بدین‌ترتیب در مسیر درستی حرکت کند. در واقع بهره‌گیری از نظرات تشکل‌ها می‌تواند صنعت، معدن و تجارت را به مسیر درست هدایت کند

برخی فعالان اقتصادی معتقدند در حوزه صنایع معدنی و فولاد، تنها کلی‌گویی شده و عملا برنامه مشخصی ارائه نشده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

کلیت برنامه‌های حوزه‌های مختلف صنعت کشور با تبعیت از اسناد بالادستی عموما شباهت‌های بسیاری در دولت‌های گوناگون دارد اما شیوه اجرای برنامه‌ها و اقدامات مرتبط و شرایط حاکم بر فضای صنعتی، اقتصادی و سیاسی کشور در زمان‌های مختلف، اختصاص منابع به اجرای اقدامات برنامه‌ها، بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های موجود، ضمانت‌های اجرایی مرتبط، سبک‌های مدیریتی و تفکر حاکم مدیران عملیاتی و… زمینه‌ساز خروجی‌های متفاوتی می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توان از هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نام برد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره‌های گوناگون فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما جملگی به اجرای آن متعهد و موظف بوده‌اند.

در همین حال باید تاکید کرد زنجیره فولاد سراسر تعارض و تضاد منافع است. در این میان، وزیر هوشمند کسی است که تعادل را در این زنجیره برقرار کند اما اینکه با چه روشی باید این کار را انجام دهد، بحث جداگانه‌ای است.

بدون شک نمی‌توان توقع داشت ده‌ها برنامه اجرایی و اقدامات ریز عملیاتی در حوزه‌های گوناگون در یک برنامه کلان وزارتخانه ارائه شود. ضمن آنکه ارائه برنامه‌ای با جزییات از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرآیندی زمان‌بر است. هرچند در این برنامه به مهم‌ترین مسائل حوزه معدن و صنایع معدنی در رویکرد تدوینی برنامه، توجه مناسبی شده است.

سابقه عملیاتی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را چگونه می‎دانید؟

سابقه فعالیت وزیر پیشنهادی در حوزه معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضویت وی در هیات عامل سازمان ایدرو و همچنین آشنایی وی با بخش خصوصی به‌دلیل عضویت در اتاق بازرگانی ایران و تهران از اهمیت برخوردار است.

درواقع انتظار می‌رود رضا فاطمی‌امین، احاطه مناسب فکری بر مسائل صنایع و بخش خصوصی داشته باشد. درنهایت نیز انتظار داریم وزیر پیشنهادی رویکرد اخذ نظرات تشکلی در راستای تصمیم‌سازی بهتر فعالیت‌ها در برنامه‌های عملیاتی را موردتوجه قرار دهد. بدون تردید بهره‌گیری از نظرات تشکل‌ها زمینه بهبود عملکردی وزارتخانه را فراهم می‌کند و در همین حال در مواجهه با بسیاری از چالش‌ها راهگشا خواهد بود.

با وجود التهابات گسترده‌ای که طی ۲ سال گذشته در روند خریدوفروش فولاد و ورق فولادی در بورس کالا داشته‌ایم، اشاره‌ای به سازکار تنظیم این بازار نشده است. این بی‌توجهی را ناشی از چه می‌دانید؟

وضعیت تنظیم بازار و اصلاح نظام قیمت‌گذاری در زنجیره مرتبط در حوزه معدن و صنایع معدنی در برنامه موردبحث در حالت کلی موردتوجه قرارگرفته است. بدون شک تدوین و ارائه اقدامات آینده در حوزه اصلاح در عرضه محصولات فولادی نیز در سازکار این وزارتخانه موردتوجه قرار خواهد گرفت. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که تنظیم بازار موضوع پیچیده‌ای است که تاکنون چند وزیر و معاون وزیر را در زیر چرخ‌دنده‌های خود خرد کرده؛ بنابراین انتظار می‌رود وزیر جدید نیز در مواجهه با این موضوع مانند رفتن به میدان مین برخورد کند و بی‌گدار به آب نزند.

برای ساماندهی شرایط صنایع معدنی کشور و به‌ویژه صنعت فولاد چه انتظاراتی از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارید؟

از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود از توان تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی بهره بگیرد تا بدین‌ترتیب در مسیر درستی حرکت کند. در واقع بهره‌گیری از نظرات تشکل‌ها می‌تواند صنعت، معدن و تجارت را به مسیر درست هدایت کند.

توجه به تامین مالی مناسب پروژه‌ها در افق ۱۴۰۴، حمایت از صنایع پایین‌دستی و صنایع کوچک و متوسط، پرهیز از تدوین و ابلاغ بخشنامه‌های غیرکارشناسی در مسیر تولید و صادرات محصولات نهایی، بررسی جریان پیچیده تنظیم بازار و نظام قیمت‌گذاری و توجه به کمبود مواد اولیه صنایع در کشور و راهکاری برای توزیع عادلانه آن، رفع موانع خودساخته تولید، اجرای کامل بسته‌های قوانین وضع‌شده و نه اجرای موردی و بخشی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های عظیم صنایع کشور برای صادرات به کشورهای همسایه، از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بیش از پیش موردتوجه قرار دهد.

روزنامه صمت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا