دسته‌بندی نشده

مهلت یک هفته‌ای سیمانی‌ها برای ثبت‌نام در بورس کالا و اخذ کد بورسی

اسدالله کشاورز در نامه‌ای خطاب به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان وجنوب کرمان، هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا را ممنوع دانست و اعلام کرد که کلیه واحدهای تولیدکننده سیمان که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند، بایستی ظرف مدت دو هفته از زمان ابلاغ این نامه، در بورس کالا ثبت‌نام، کد بورسی اخذ و اقدام به عرضه محصول خود کنند.

مهلت یک هفته‌ای کارخانه‌های سیمان و عوامل وابسته برای ثبت‌نام در بورس کالا

طبق اعلام وزارت صمت، معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه، با بیان اینکه شرکت‌های بتن‌ساز، موزاییک‌ساز و تمامی واحدهای تولیدی سیمان‌بر دارای پروانه و دیگر مدارک معتبر بهره‌برداری از مراجع ذیربط (سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و…) که از سیمان به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، با توجه به ظرفیت پروانه و سیمان مورد نیاز با اخذ معرفی‌نامه از سازمان صنعت، معدن و تجارت مرکز استان و شهرستان‌ها به بورس کالا مراجعه و ظرف مدت یک هفته در بورس کالا ثبت نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند.

کشاورز گروه سوم را همه خریداران مجاز پروژه‌های ملی، عمرانی اعلام کرده و گفت: این گروه با اخذ معرفی‌نامه رسمی از معاون عمرانی استان و انبوه‌سازان با اخذ معرفی‌نامه از ادارات کل مسکن و شهرسازی محل اجرای پروژه باید ظرف مدت مذکور نسبت به ثبت نام و اخذ کد بورسی اقدام کنند.

وی همچنین گروه چهارم و آخرین گروه را خریداران مجاز برای مصارف عمومی و مردمی برشمرده و اظهار کرد: این گروه شامل عاملان فروش سیمان (که مالک یک واحد صنفی دارای جواز معتبر مصالح فروشی در منطقه‌ای مشخص با دفتر و انبار مناسب هستند و برای عرضه سیمان با رعایت ضوابط اعلام شده از سوی کارخانه فعالیت می‌کنند)، شرکت‌های تعاونی مصالح فروشان (که از فعالیت هماهنگ و منسجم چندین عامل دارای پروانه تشکیل می‌شوند)، اشخاص حقیقی و حقوقی (دارای پروانه مجاز ساختمانی با تعیین میزان سیمان مورد نیاز و متناسب با پیشرفت پروژه) بایستی ظرف مدت تعیین شده یک هفتهای، در بورس کالا ثبتنام و نسبت به خرید از بورس کالا اقدام کنند.

کشاورز در پایان تصریح کرد: پس از اتمام این مهلت هرگونه خرید و عرضه خارج از بورس کالا تخلف محسوب می‌شود و بازرسان سازمان‌های وزارت صمت در صورت مشاهده هر گونه تخلف با این موارد برخورد جدی خواهند کرد.

بازار سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی در سه ماه گذشته شاهد آشفتگی‌های عظیمی بوده که در تاریخ نه چندان کوتاه تولید و مصرف این فرآورده ساختمانی کم نظیر بوده است. سیمان در ابتدای سال جاری ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر تن قیمت داشت اما در مدت زمانی کمتر از سه ماه، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم به ازای هر تن رسید که این اتفاق موجب تعطیلی کارخانه‌های بتن آماده و توقف بتن‌ریزی پروژه‌های ساختمانی شد و همچنان نیز این تعطیلی‌ها ادامه دارد.

سرآغاز شکل‌گیری این بحران عجیب، تصمیم خودسرانه کارخانه‌های سیمان جهت تغییر الگوی فروش و وارد کردن سیمان در بورس کالا بود. تصمیمی که بنا به گفته وزیر مسکن و شهرسازی، بدون رعایت ضوابط و قوانین کشور اتخاذ و اجرایی شد و علیرغم مخالفت وزیر مسکن و حتی ستاد تنظیم بازار کشور هم هنوز به روال سابق خود برنگشته است

در این راستا، اواخر مردادماه (۲۶ مرداد ماه) بود که مدیر عملیات بازار بورس کالا از انجام تمهیدات لازم برای عرضه کل سیمان تولیدی کشور در این بازار خبر داد و گفت: همچنان در جلسات کارشناسی بورس کالا بر این موضوع تاکید شده که همه عرضه‌ها از بستر این بازار انجام شود و همگی شرکت‌ها موظف شوند که تمام سیمان تولیدی خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند و بورس کالا نیز تاکید دارد که برای همه شرکت‌های سیمانی کف عرضه تعیین شود تا میزان عرضه آن‌ها مشخص باشد.

عباس یعقوبی همچنین درمورد وضعیت عرضه سیمان در بورس کالا توضیح داد که روند عرضه سیمان در بورس کالا رو به رشد است. عرضه سیمان در این بازار از حدود ۱۰۰ هزار تن در هفته آغاز شد و به یک میلیون تن در هفته رسیده است. ضمن اینکه سعی می‌شود عرضه‌های یک میلیون تنی در هفته حفظ شود و افزایش یابد تا بتوان نیاز کشور را برطرف کرد.

مهلت یک هفته‌ای ارائه شده به کارخانه‌های سیمان و عوامل وابسته برای ثبت‌نام در بورس کالا، در حالی مطرح شده که سازمان استاندارد با توزیع سیمان در بورس مخالف قاطع داشته است.

این سازمان مخالفت خود را ضمن اشاره به اینکه برابر مصوبه هیات وزیران در اسفند ماه سال ۱۳۸۴، کلیه مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری شده و تصویب‌نامه مذکور نیز با عنوان آیین‌نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف ساختمانی، مسئولیت نظارت بر رعایت استانداردهای مربوطه را بر عهده این سازمان محول کرده است، در رابطه با توزیع سیمان که اخیرا حرکت‌هایی جهت توزیع آن در بورس کالا صورت گرفته، مواردی را مطرح کرد که از این لینک قابل ملاحضه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا