اقتصادراه و مسکن

مهلت ثبت‌نام مسکن‌ملی ۴ روز دیگر پایان می‌یابد

«محمود محمودزاده» روز یکشنبه به خبرنگار اقتصادی گفت: مرحله نخست ثبت‌نام متقاضیان جدید در شهرهایی که در آن‌ها اراضی جدید احصاء شده است تا روز پنج شنبه ادامه دارد.

وی توضیح داد: این مرحله برای ثبت‌نام متقاضیان جدید در شهرهای فاقد ثبت‌نام در مراحل قبل و بر اساس ظرفیت‌های احصاءشده در تعدادی از شهرهای واقع در ۲۲ استان کشور از جمله (ایلام، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، گیلان، قزوین، آذربایجان غربی، مازندران، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس، همدان، خراسان رضوی، اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی و هرمزگان) برنامه‌ریزی شده است.

معاون وزیر راه گفت: متقاضیان این شهرها از تاریخ بازگشایی سامانه که ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه (١٨ دی‌ماه) بود، ثبت‌نام را شروع کردند و تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (٢۵ دی‌ماه) فرصت دارند با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس https://tem.mrud.ir نسبت به ثبت ناماقدام کنند.

وی گفت: با توجه به محدودیت تامین اراضی، پس از پالایش و احراز شرایط، متقاضیان نهایی به میزان ظرفیت احصاء شده از بین متقاضیان تاییدشده انتخاب خواهند شد.

شرایط ثبت نام در فاز چهارم مسکن ملی چیست؟

شرایط فاز چهارم ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن که تا روز پنج شنبه همین هفته ادامه دارد بر اساس ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن انجام می شود.

این قوانین بر این اساس است که متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از اول فروردین ۸۴ به بعد) بوده و از ۲۲ بهمن ۵۷ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).

متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار و زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند بدون شرط تاهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند.

نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور و متقاضیان زن متأهل طرح اقدام ملی مسکن می توانند با ارائه تعهد نامه محضری از طرف همسر، مبنی بر پذیرش شرایط واگذای طرح اقدام ملی به همسر و به شرط تکمیل اطلاعات فرم ج به نام متقاضی و همسرشان با احراز سایر شرایط قانونی مندرج در شیوه نامه مزبور از مزایا و امکانات طرح اقدام ملی مسکن برخوردار شوند.

در این دور از ثبت‌نام، سابقه سکونت برای مهاجرین از کلان شهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد، برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه ذی ربط منتقل می شوند به استثناء استان تهران، این سابقه ملاک عمل نخواهد بود.

در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید موردتقاضا و یا در شهر مادر ملاک است و یا سایر شهرهایی که به دلیل عدم وجود اراضی دولتی، امکان اجرای طرح وجود ندارد و متقاضیان به سایر شهرهای مجاور از جمله شهرهای جدید معرفی می‌شوند.

عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا کنون نیز از جمله دیگر شرایط ثبت نام است.

متقاضیان واجد شرایط تائید شده در سامانه هم چنین باید برای استفاده از واحدهای طرح اقدام ملی حائز شرایط لازم باشند.

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …)، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۴۰۰ میلیون ریال در مرحله اول، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه متولی و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (در حال حاضر ۱۸ درصد) از جمله این شرایط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا