اهم اخبارکشاورزی و صنایع غذایی

منابع موجود کشور جوابگوی تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر است

به گزارش تولید آنلاین ، محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و وزیر اسبق کشاورزی در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته ۱۳ پروژه بزرگ در بخش کشاورزی با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و پروژه هایی با اعتبار بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان در مناطق محروم استان های گلستان، ایلام،کرمانشاه، زنجان،کهگیلویه و بویر احمد در دست اجراست که امسال به بهره برداری می رسد.

به گفته وی؛ کلیات این پروژه ها با سیاست وزارت جهاد منطبق است و هدف سازمان ساماندهی پروژه های گلخانه، پرورش ماهی در قفس، دام سبک و… است.

اسکندری با انتقاد از اظهارات برخی افراد در بخش کشاورزی گفت: با وجود ظرفیت های فراوان در بخش کشاورزی این ساز نواخته می شود که ما نمی توانیم از تمامی ظرفیت ها استفاده کنیم؛ چراکه عوامل نفوذ در برخی جاها نمی‌گذارند از ظرفیت ها بالقوه استفاده کنیم که نمونه بارز آن را می توان بحران منابع آبی و نبود آب در بخش اعلام کرد، در حالیکه با افزایش بهره وری باید از آب موجود استفاده کرد.

به گفته وزیر اسبق کشاورزی؛ جمعیت کنونی کشور ۸۰ میلیون نفر است، در حالیکه با استفاده درست از منابع موجود، جوابگوی تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر هستیم.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال مبنی بر آنکه برای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی چه برنامه‌هایی دارید، بیان کرد: مجموعه کار سازمان در بخش کشاورزی تحقق شعار سال است، چراکه در زمینه تولیدات داخل کار می‌کند؛ به طوریکه هر جوجه اجداد( جوجه مادر) تولیدی سازمان به ۱۳ تن گوشت مرغ تبدیل می شود که در جهت تحقق شعار سال این امر با کیفیت بالاتری ادامه دارد.

وی ادامه داد: افتتاح پروژه های مرغداری، دام سبک، دام سنگین، استخرهای پرورش ماهی، پرورش ماهیان گرم آبی و احداث گلخانه‌ها با اعتباری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان را از جمله اقدامات سازمان در جهت حمایت از تولید داخل برشمرد.

اسکندری با اشاره به اینکه از اوایل پیروزی انقلاب تفکر ما می توانیم و ما نمی توانیم در کشور وجود داشته است، افزود: تفکر ما می توانیم به ظرفیت های داخلی توجه داشته است و تفکر مقابل از ظرفیت های داخلی مطلع نیست و یا‌ نفوذی هستند.

وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: با وجود مشکلات آبی در بخش کشاورزی برخی افراد به دنبال این تفکر هستند که ما نمی توانیم‌ از تمامی ظرفیت های موجود استفاده کنیم، در حالیکه برخی کشورها با وجود منابع آبی به مراتب نامناسب تر، کشاورزی پیشرفته ای دارند.

به گفته اسکندری؛ در سال های بعد از پیروزی انقلاب تفکر ما‌ نمی توانیم‌ در بخش های مدیریت و برنامه ریزی حضور بیشتری از ما می توانیم داشته است.
طرح مقابله با ریزگردها ، سال ۸۷ تعیین شد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح مقابله با ریزگردها در سال ۸۷ تعیین شد،گفت: با رفتن من از وزارت جهاد این‌طرح بایگانی شد و وضعیت ریزگردها به شکل فعلی رسید، بنابراین مسئولان وقت باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب تنها ۴ وزیر مسئولیت بخش کشاورزی را برعهده داشتند و هر بلایی که سر کشاورزی آمده این افراد باید پاسخگو باشند و بنده به عنوان یکی از ۴ وزیر حاضرم با افراد در این جلسه برای مناظره و محاکمه حاضر شوم و درباره وضعیت استفاده از منابع بخش در زمان مسئولیت خود پاسخ دهم.

اسکندری با اشاره به اینکه نهضت سد سازی و سد سازی‌های بی رویه باعث از بین رفتن منابع آبی کشور شد، تصریح کرد: مسئولان وقت باید پاسخگو باشند که چرا اجازه احداث این همه سد را در زمات خود داده اند و هر کسی را که در این مناظره محکوم شد، گردنش را بزنند و یا حداقل از مردم بخواهند که عذر خواهی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا