کشاورزی و صنایع غذایی

مصرف چای خارجی یعنی باخت در معامله برد-برد

رییس سازمان چای کشور گفت:مصرف چای داخلی سلامت و اشتغال را برای مردم فراهم می‌کند.

‌محمدولی روبهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه‌ ای که درآن حجتی وزیر جهادکشاورزی در مرداد ماه امسال به معاون اول رییس جمهور نوشت و خواستار استفاده از چای ایرانی در ادارات دولتی شد، گفت: این دستور در بخشی از دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای کشوری و لشکری اجرایی می‌شود، اما هنوز برخی از دستگاه‌ها مصرف چای داخلی را در برنامه کاری خود قرار نداده‌اند.

وی افزود: مصرف چای داخلی در اغلب دستگاه‌ها نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

روزبهان ادامه داد: باید به دستگاه‌هایی که هنوز برای مصرف چای داخلی به صورت جدی ورود نکرده‌اند، گفت که معامله‌ای برد-برد را می‌بازند زیرا چای داخلی به دلیل غیرسمی بودن منجر به ارتقای سلامت کارکنان می‌شود و برد دیگر این معامله این است که مصرف چای داخلی منجر به رونق اشتغال در بخش تولید این محصول می‌شود.

رییس سازمان چای کشور روند مصرف چای داخلی را در کشور مثبت دانست و خاطر نشان کرد: اما این روند نیاز به تحرک بیشتری دارد.

وی افزود:چای داخلی محصولی است که مصرف آن نسبت به چای خارجی ارحجیت دارد، زیرا ایران تنها کشوری است که برای تولید چای نیازی به استفاده از سم ندارد.

وی گفت:گیاه چای در دیگر کشور ها ۱۱ماهه است، این در حالیست که در کشور ما رشد این گیاه فقط ۶ماهه است و در ۶ماهه دوم سال به دلیل سرما بوته‌های چای به خواب می روند و در نتیجه از آفت در امان می‌مانند.

روزبهان گفت: مصرف چای داخلی برای استان‌های چایخیز کشور اشتغال و ثروت به ارمغان می‌آورد و سلامت هموطنان را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با اولویت خرید چای داخلی موجب می‌شود که کارخانه‌داران نیز چای خشک موجود در انبارها را سریع‌تر به فروش برسانند و در نتیجه مطالبات چایکاران را سریعتر پرداخت کنند، خاطر نشان کرد: کارخانه‌داران تاکنون ۵۶ درصد قدرالهسم خود را پرداخت کرده‌اند، این در حالیست که اگر با خرید دستگاه‌ها، زودتر چای از کارخانه‌داران خریدرای می‌شد، تاکنون این افراد نیز می‌توانستند تمام قدرالسهم خود را بپردازند و مطالبات چایکاران زودتر پرداخت می‌شود.

روزبهان گفت: امسال بیش از ۲۴هزار تن چای تولید شده است و نیاز کشور ما ۱۰۵تا ۱۱۰هزار تن است و مابقی چای مورد نیاز کور از دیگر کشورها وارد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا