اقتصادفن آوری و ارتباطات

مدرن ساری؛ الویت اصلی در تحول نظام مالیاتی/ آغاز شناسایی مودیان فضای مجازی

تقوی نژاد گفت: درنظام مالیاتی کشور، مدرن سازی در الویت سازمان قرار دارد و باید به تکنولوژی درمحیط بیرونی و کسب و کار توجه کرد.

کامل تقوی‌نژاد رییس سازمان مالیاتی کشور، در چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشور‌های اسلامی با اشاره به لزوم تحول نظام مالیاتی، در کشور‌های اسلامی اظهار کرد: این همایش با دو رویکرد تحول نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب و مالیات‌ستانی از اقتصاد و خدمات دیجیتال برگزار شده است.

وی ادامه داد: تحول نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب امروزه به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای سازمان‌های مالیاتی تبدیل شده است و تحول سازمان‌های مالیاتی را در دو بعد مدرن‌سازی و اصلاح قوانین و مقررات تشکیل می‌دهد.

تقوی نژاد با اشاره به اهمیت فرایند تحول سازمانی در اجرای درست مالیات در کشور تصریح کرد: بی شک بخش مهمی از فرایند تحول سازمانی معطوف به مدرن‌سازی خواهد بود زیرا تغییرات چشمگیر تکنولوژی در محیط بیرون سازمان‌ها، شیوه جدید کسب و کار، حجم انبوه داده‌ها و اطلاعات و …. از جمله عوامل محرک به سوی مدرن‌ُسازی محسوب می‌شوند.

وی، در توضیح اقدامات مؤثر صورت گرفته در سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام و دریافت شماره اقتصادی، سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی و اجاره املاک و ارزش افزوده، همراه با امضای الکترونیکی، سامانه ارسال صورت معاملات فصلی برای ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین قراردادها، سامانه فهرست مالیات بر درآمد حقوق، سامانه خلاصه پرونده الکترونیکی برای مشاهده اطلاعات پرونده مالیاتی توسط مودیان و سامانه پرداخت الکترونیک قبوص مالیاتی نموده است. سامانه مذکور از طریق پرتال عملیات الکترونیکی مؤدیان به آدرس WWW.tax.gov.ir در دسترس مؤدیان مالیاتی قرار دارد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در توضیح اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی اذعان کرد: اجرای طرح حامع مالیاتی از ده سال قبل آغاز شده که این طرح در قالب ۵ محور و ۳۲ پروژه برای دستیابی به وضع مطلوب طراحی شده است که عبارتند از: محور نرم‌افزار و نظام یکپارچه مالیاتی (۱۰ پروژه)، محور زیر ساخت (۷ پروژه)، محور همکاری با صاحبان منافع (۷ پروژه)، محور منابع انسانی (۶ پروژه) و محور مدیریت طرح (۲ پروژه) بوده است که هسته اصلی این طرح نر‌م‌افزار ETC است که تمامی فرایندهای مالیاتی اصلی از جمله ثبت‌نام، پردازش و حسابرسی را به‌ٌصورت یکپارچه در تمامی منابع مالیاتی پشتیبانی می‌کند.

تقوی نآژد افزود: پروژه انتخاب برای حسابرسی بر مبنای ریسک(کوتاه مدت و بلندمدت) نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم این طرح است که بر اساس آن که حد اصطلاحات اظهارنامه مؤدیان بررسی و مؤدیان بر اساس ریسک طبق‌بندی و ممیزی خواهند شد.

وی در توضیح بعد دوم تحول نظام مالیاتی در کشور بیان کرد: بعد دوم تحول نظام مالیاتی، اصلاح قوانین و مقررات است که اصلاحیه مربوط به این قانون در سال ۹۴ ب تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و یکی از نقاط قوت اصلاحیه اخیر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح ضمانت‌نامه‌های اجرایی قانون بود؛ جرم‌انگاری، فرار مالیاتی و تعیین مصادیق آن و میزان مجازات‌ها چشم‌انداز روشن و مثبتی را در زمینه جلوگیری از فرار و اجتناب مالیاتی پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده است. علاوه بر این دسترسی گسترده بر اطلاعات هویتی، عملکردی، اقتصادی و مالی مؤدیان نزد اشخاص ثالث همانند اطلاعات بانکی نقطه عطفی در عملکرد دقیق و شفاف نظام مالیاتی کشور ایجاد کرده است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در توضیح اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷ به صورت آزمایشی تصویب و به اجرا گذاشته شد که پس از حدود ۱۰ سال اجرای آزمایشی لایحه دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده بر اساس تجربیات داخلی و بین‌المللی برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. علاوه بر این لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر صندوق‌های مکانیزه فروش نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

تقوی‌نژاد در خصوص تنقیح قوانین مالیاتی در کشور اذعان کرد: تنقیح قوانین مالیات به‌عنوان اولین قانونی تنقیحی کشور یکی دیگر از اصلاحات انجام شده در بخش قوانین و مقررات نظام مالیاتی کشور بوده است. هم‌اکنون تنقیح مقررات و بخشنامه‌ها نیز در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان گام تکمیل‌کننده فرایند قرار دارد.

وی در خصوص اقتصاد و خدمات دیجیتال در کشور اظهار کرد: کشور ایران همانند سایر کشورهابا این پدیده روبروست و دیجیتالی شدن روزبروز در حال گسترش بوده و تمامی ابعاد کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده است اگرچه در نگاه اول این موضوع یک پدیده تکنیکی و فنی است. اما ماهیت مجازی آن چالش‌های مالیاتی را نیز موجب شده است.

وی  اضافه کرد: شناسایی فعالان اقتصادی فضای مجازی و تعیین مشمولان مالیاتی آنها با توجه به مفهوم مقر دائم از جمله این چالش‌هاست و سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری دستگاه‌ها و مراجع ذیربط اقدامات مؤثری برای شناسایی مودیان فضای مجازی آغاز کرده اما تعیین مشمولان کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آنها با توجه به ابعاد کسب و کارهای مجازی همانند مکان استقرار سرور، محل اداره و پشتیبانی وب‌سایت، محل پرداخت و دریافت وجه، محل تولید کالای دیجیتال و …. همچنان با مشکل مواجه هستیم.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پایان گفت: باتوجه به اقدامات انجام شده آسیب‌شناسی برنامه‌ها و سیاست‌های جاری و گذشته سازمان‌های مالیاتی و تطبیق آن با تجربیات موفق کشورهای عضو و سایر کشورهای دنیا بسیار سازنده و راهگشا خواهد بود و امیدواریم با تشریک مساعی هم‌فکری و تبادل تجربیات موفق کشورهای عضو زمینه بهبود سیاست‌های مالی و ارتقای ساختار اداری و اجرای نظام مالیاتی کشورهای عضو فراهم شده و مسیر رسیدن به جایگاه مطلوب را آسان نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا