صنعت و معدن

قیمت سیمان با بهبود تامین برق در روزهای آتی متعادل می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، «اسدالله کشاورز» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی افزود: امسال با توجه به تداوم خشکسالی‌های چندساله و بروز کم‌آبی، تامین برق از نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش یافت و گرم شدن هوا در هفته‌های اخیر موجب شد تا مصرف بالاتر برق در کشور را شاهد باشیم.

به گفته این مقام مسوول، همین مساله سبب شد تا صنایع فولادی و سیمانی با کمبود و قطعی برق در واحدهای تولیدی خود مواجه شوند که در نهایت به کمبود در بازار انجامید.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه روز گذشته مسوولان این وزارتخانه با مسوولان وزارت نیرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای واکاوی مشکلات، یادآور شد: هرچند در این جلسه بار دیگر از مسوولان وزارت نیرو برای تامین برق واحدها درخواست مساعدت بیشتر شد، اما باید پذیرفت شرایط امروز کشور خاص است.

وی همچنین اندک صادرات کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) را در افزایش قیمت‌ها در بازار بی‌تاثیر برشمرد.

در این زمینه، «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به خبرنگار اقتصادی گفت: در روزهای گذشته تولید سیمان به دلیل تعطیلی آسیاب‌ها و کوره‌های واحدهای تولیدی ناشی از قطعی‌های برق کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: در عین حال برخی واحدها که موجودی کلینکر در انبارهای خود داشتند، توانستند شب‌ها به تولید بپردازند.

این مقام صنفی بیان‌داشت: هرچند برای تامین ۳۰ درصدی برق واحدها از سوی مسوولان وعده داده شده بود، اما به‌طور کامل اجرایی نشده و این میزان برق قادر به راه‌اندازی کوره‌ها و آسیاب‌ها به منظور تولید کلینکر و سیمان نیست.

وی افزود: وزارت نیرو در روزهای گذشته برای تخصیص ۵۰ درصدی برق به واحدها قول مساعد داده که در این صورت بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

روز گذشته «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی واقعی و رصد روزانه میزان تولید و موجودی سیمان و فولاد در کشور گفت: در شرایط فعلی، اولویت اصلی در حوزه سیمان و فولاد تامین برق بمنظور حفظ تولید است.

با توجه به تولید ۵۵.۴ میلیون تنی سیمان در سال ۹۷، حدود ۶۰.۴ میلیون تنی در سال ۹۸ و ۶۸.۳ میلیون تنی در سال گذشته، شاهد رشد همه ساله تولید در این صنعت هستیم.

پارسال ۶۳.۷ میلیون تن از سیمان تولیدی در داخل کشور به فروش رفت و بقیه ۴.۶ میلیون تن دیگر صادر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا