اهم اخبارراه و مسکن

قیمت جذاب برای خریداران خانه در تهران چه قدر است؟

به گزارش روز پنجشنبه ، فصل تابستان به طور سنتی بهترین گزینه برای اسباب‌کشی و جابه‌جایی است؛ به خصوص در آخرین ماه فصل و پیش از شروع مدارس معاملات مسکن رونق می‌یابد.

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت یک مترمربع خانه در تهران در شهریورماه ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و در این ماه هفت هزار و ۷۸۹ واحد مسکونی معامله شده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد در شهریورماه امسال واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع با سهم ۱۶.۳ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌ است و بیشتر متقاضیان به دنبال خانه‌هایی در این محدوده قیمتی بودند. این قیمت‌ها بیشتر در مناطق ۱۵ تا ۲۰ تهران قرار دارد.

همچنین قیمت‌های ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به ترتیب با سهم‌های ۱۶ و ۱۲.۹ درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین تقاضا برای خرید خانه ساکنان تهران قرار گرفته‌اند.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که بیشتر معاملات مسکن در تهران مربوط به واحدهای مسکونی با قیمت یک میلیارد تا ۱.۵ میلیارد تومان بود. براین اساس ۱۸.۲ درصد معاملات در محدوده قیمتی یک تا ۱.۵ میلیارد تومان، ۱۷.۶ درصد معالمات مربوط به خانه‌های با ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان و ۱۲.۶ درصد معاملات نیز در محدوده قیمتی ۱.۵ میلیارد تا ۲ میلیارد تومان بود.

همچنین طی شهریورماه حدود ۵۰ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

در مجموع می‌توان گفت در شهریورماه امسال توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که ۶۱.۱ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران که برابر ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود معامله شده‌اند.

عمر بنا همواره در خرید و فروش خانه اهمیت بسیاری دارد اما در این سال‌ها با رشد قیمت‌ها افراد همواره به دنبال خانه‌های ارزان هستند. براین اساس در شهریورماه امسال اگرچه خانه‌های با پنج سال ساخت ۳۳ درصد معاملات را به خود اختصاص دادند اما این رقم در مقایسه با شهریور سال گذشته پنج درصد کاهش داشت.

همچنین در این ماه ۵۶.۳ درصد از معاملات انجام شده مربوط به واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع است و بیشتر افراد با توجه به رشد قیمت مسکن در تهران به دنبال خرید خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ مترمربع بودند.

قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران چگونه بود؟

در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰ بیشترین و کمترین متوسط قیمت هر متر خانه متعلق به مناطق یک و ۱۸ به ترتیب با میانگین هر مترمربع ۶۸ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۳۱ هزار تومان بوده است.

بیشترین معاملات در این ماه مربوط به منطقه پنج با یک هزار و ۱۰۹ معامله است. میانگین قیمت خرید خانه در این منطقه ۳۷ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان بود. منطقه ۱۰ با متوسط قیمت هر مترمربع ۲۰ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان و تعداد ۷۸۱ معامله رتبه دوم را در میان تعداد معاملات و متقاضیان خرید خانه دارد.

کمترین میزان تقاضا برای خرید خانه از سوی خانوار تهران مربوط به منطقه ۱۹ است. متوسط قیمت خرید هر متر خانه در این منطقه ۱۸ میلیون و ۹۷ هزار تومان و ۵۲ خانه در این ماه معامله شد.

در مجموع ۷۲.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده مربوط به مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴، ۷، ۸، ۱، ۱۵ و ۱۱ بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا