اقتصاداهم اخبارتشکلهاگفتگو و مصاحبه

قطع برق به کاهش ۳۰ درصدی راندمان بخش صنعت منجر شد

نائب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: قطعی برق بیش از هرجا اثر خودش را بر صنعت می‌گذارد. بخش صنعت با مشکلات عدیده از جمله مشکلات بانکی و مالیاتی و تامین اجتماعی وگمرکات مواجه بود و حالا قطعی برق هم به آنها اضافه شده است.

نیما بصیری طهرانی می‌افزاید: ۹۹ درصد کارخانجات با قطعی برق فلج می‌شوند و این قطعی حدود ۳۰ درصد راندمان کارخانجات معمولی که در حال فعالیت بودند را کاهش داده است. البته کارخانجاتی مثل سیمان و فولاد و شیشه و امثال آنها با این این وضع نابود خواهند شد.

به گفته بصیری این تصمیم کاملا به عمد و برای زمین‌گیر کردن صنایع گرفته شده است. او می‌گوید نمی‌دانم وقتی سالی را به عنوان سال رفع موانع تولید نام‌گذاری می‌کنند چرا باید برق صادر کنیم و کمبود برق داشته باشیم. شرایط ما چه تفاوتی نسبت به سال قبل داشته که اوضاع ما باید ای‌نگونه باشد. ما انرژی اتمی را برای چه تولید می‌کنیم؟ قرار بود تولید انرژی اتمی برای برای افزایش سهم تولید برق باشد. اما الان انرژی اتمی در هر صنعتی مورد استفاده قرار گرفته جز تولید برق.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره زیان کارخانجات صنعتی از محل قطی برق می‌گوید: کسی نمی‌تواند برآورد عددی از میزان ضررها و زیان‌ها بدهد. چرا که با قطع برق، ساعتی، دقیقه‌ای و ثانیه‌ای زیان وارد می‌شود. کشور امارات ادعا می‌کند در ۲۰ سال گذشته حتی یک ثانیه هم برقش قطع نشده است. به احترام ادیسون در یک کشور یک دقیقه برق را قطع کردند و خسارت‌های جهانی وارد شد.

او ادامه می‌دهد: یک سری شرکت‌ها در بازارهای بین المللی تعهد دارند و صادرات‌محور هستند ، برخی شرکت های دیگر هم که بازارشان داخلی است هر کدام به شکلی از این موضوع متضرر شده‌اند. اصلا تخمین میزان زیان‌ها ممکن نیست چرا که این خسارت‌ها بی‌نهایت هستند. خسارت فقط به میزان تولید مربوط نیست. شما در نظر بگیرید من تولید کننده یا باید تمام حقوق کارگرم را بدهم یا ندهم اگر بدهم خودم زیان می‌کنم و اگر ندهم آن کارگر. در نتیجه قطعی برق در سطوح مختلف اثر زیان‌بار خودش را می‌گذارد. تنها جایی که خسارت نمی‌بینند بدنه دولت است. دارایی مالیات خودش را می‌گیرد، تامین اجتماعی کارکردها را می‌گیرد و بانک روز به روز نرخ سودش را محاسبه و دریافت می‌کند. بنابراین فقط و فقط بخش خصوصی است که نابود  و روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

بصیری درباره زمان اثرگذاری قطعی برق صنعتی بر بازار مصرف‌کنندگان می‌گوید: سازمان حمایت از مصرف‌کننده توانسته قیمت یک سری از کالاهایی که اصطلاحا به آنها کالاهای کف بازار می‌گوییم را تا حدودی کنترل کند. اما اثر قطعی برق در مورد یک سری کالاها که محصولات میان‌دستی هستند (مثل میل‌گرد یا مواد شوینده) و در سبد مصرف‌کننده دیده نمی‌شوند بعد از گذشت ۴۵ روز تا سه ماه مشخص خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا