تجارت

قاچاق ارزان شد، تولید گران!

ابوالقاسم شیرازی یکی از مشکلات صنعت پوشاک را تامین مواد اولیه عنوان کرد و گفت: درباره پارچه‌های تخت که در انواع لباس‌های پارچه‌ای از آن استفاده می‌شود، با وجود تحولات و به روززسانی در صنعت نساجی، ۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل تامین نمی‌شود. اما در مورد پارچه‌های گردباف نیازی به واردات نیست. البته بخش عمده‌ای از پنبه وارد می‌شود.

اما به گفته وی همچنان در بازار با کمبود پارچه گردباف مواجه هستیم که به معنی ناتوانی در تامین نیست بلکه علت آن افزایش قیمت است. کارخانجات نساجی علت این افزایش قیمت را گران شدن پنبه و سایر هزینه‌های تکوین پنبه تا ریسندگی عنوان کرده‌اند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه نباید شاهد افزایش قیمت مداوم در مواد اولیه داخلی باشیم، تصریح کرد: در مورد پارچه‌های تخت وزارت صمت باید برای مدت محدودی بدون قید و شرط ورود پارچه، پنبه و نخ را از انحصار خارج کند تا هر کسی بتواند با ارز آزاد آن را وارد کند. چرا که صنعت پوشاک نسبت به نساجی ارجحیت دارد و مستقل از آن است.

چرا دستفروشی در پوشاک زیاد است؟

شیرازی با بیان اینکه دلیل افزایش قیمت پوشاک در حال حاضر نیز مربوط به قیمت مواد اولیه است، اظهار کرد: تولید کنندگان پوشاک هر سه ماه و اخیراً هر روز پارچه را با قیمت متفاوت می‌خرند. بنابراین لازم است بر این بازار نظارت شود تا تولید کننده در قیمت مواد اولیه ثبات داشته باشد. از طرف دیگر کشش بازار هم باید در نظر گرفته شود. در حال حاضر مصرف کننده دیگر تحمل گرانی را ندارد و بازار با رکود مواجه می‌شود. ادامه این وضعیت هم به ضرر مصرف‌کننده و هم تولید کننده است که کالاها روی دستشان می‌ماند و تبدیل به کالای استوک می‌شود و علت پدیده دستفروشی و بساط گستری در خیابان های تهران هم همین شرایط است.

به گفته وی در صنایع دیگر مد و فصل اهمیت ندارد و طی سالهای بعد با تورم، قیمت آن‌ها افزایش هم می‌یابد، اما در حوزه پوشاک به دلیل تابعیت از فصل و مد، اگر کالا فروخته نشود به بساطی‌ها سرریز می‌شود. همین شرایط باعث شده در یک سال گذشته تولیدکنندگان در همان ابتدای فصل فروش فوق‌العاده بگذرند و کالا را با قیمت تمام شده v یا ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی فروش، ارائه کنند.

شیرازی با بیان اینکه اشتغال بخش پوشاک خیلی بیشتر از نساجی است، گفت: در حوزه نخ و پنبه انحصار وجود دارد که باید برطرف شود. همچنین موانع تولید پوشاک باید شناسایی و بسته‌های حمایتی از جمله معافیت مالیاتی موقت تعریف شود.

واردات قاچاق ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از تولید

وی در ادامه با اشاره به “هجوم پوشاک قاچاق” به بازار، گفت: ارزانی پوشاک برای این صنعت مهلک است. از طرف دیگر تولیدکننده با تامین سخت و گران مواد اولیه مواجه است. در این میان باید تامین زندگی کارگران هم مدنظر قرار گیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه با اشاره به اشتغالزایی، ارزآوری و ارزش افزوده بالا در صنعت پوشاک، گفت: سهم قاچاق از بازار پوشاک را باید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کند، اما به طور کلی کالای قاچاق زمانی که با قیمت پایین‌تر از مشابه داخلی عرضه شود، به بازار آسیب بیشتر می‌زند که در حال حاضر حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت تمام شده کالای داخلی وارد می‌شود.

شیرازی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق در سطح عرضه کافی نیست، تصریح کرد: در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی و فراهم کردن شرایط مساعد برای تولید است. همچنین بررسی وضعیت مبادی ورودی و قوانین گمرکی، کم هزینه‌تر از سطح عرضه است. چرا که ضبط و جریمه مغازه‌ها به خانواده‌های متعدد لطمه می‌زند. اما در صورت فراهم کردن بستر مناسب تولید و قانون گذاری‌های مناسب و برخورد در مبادی ورودی، می‌توان به جای صدها عرضه‌کننده، با چند قاچاقچی بزرگ پوشاک برخورد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا