تجارتصادرات و وارداتصنعت و معدن

فعالیت کارگروه سفارت انگلیس برای تقویت حضور شرکت‌های انگلیسی در ایران

به گزارش تولید آنلاین ، رابرت مک ایر، سفیر جدید انگلیس در تهران، صبح امروز با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با غلامحسین شافعی دیدار کرد. برجام، روابط دوجانبه اقتصادی و روابط بانکی میان ایران و اروپا و برنامه‌های سفارت انگلیس برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط محور مذاکرات در این دیدار بود.

غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، در این نشست از روابط گسترده و دیرینه میان ایران و انگلیس سخن گفت و افزود: متأسفانه با آغاز تحریم‌ها این روابط کم‌رنگ شد؛ هرچند با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای و امضای برجام، شاهد بودیم که هر کدام از کشورها به دنبال راهی برای حضور مجدد در بازار ایران بودند. البته به دلیل وجود برخی مشکلات، این کشورها در احیای مناسبات خود چندان موفق ظاهر نشدند. نبودند.

وی ادامه داد: اروپا و انگلیس موضع‌گیری‌های سیاسی خوبی نسبت به اقدامات اخیر آمریکا و خروج این کشور از برجام داشتند اما این موضع‌گیری‌ها باید نتایج خوب اقتصادی درپی داشته باشد. فقط بیان دیدگاه کافی نیست، ایران باید در عمل آنچه از سوی اروپا و انگلیس بیان می‌شود را ببیند.

رئیس اتاق ایران همچنین ضمن اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و اهمیت پیدا کردن بازارهای جدید برای این کشور، تصریح کرد: ایران با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که دارد می‌توان بازار ایده آلی تلقی شود، ضمن اینکه در منطقه از جایگاه خوبی برخوردار است. حضور در ایران به معنای دسترسی مستقیم انگلیس به بازار کشورهای همسایه و منطقه است.

شافعی همچنین در مورد اعزام و پذیرش هیات های تجاری بین دو کشور از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام آمادگی کرد.

در این نشست ضمن تأکید بر ضرورت تبادل هیات‌های اقتصادی بین دو کشور اعلام شد که ۳ هیات طی یک ماه آینده از ایران به انگلیس اعزام شوند که به حوزه‌های معدن، فناوری اطلاعات و سلامت مربوط هستند؛ هیات معدنی ایران برای بازدید از نمایشگاه HILLHED و هیات حوزه فناوری اطلاعات برای بازدید از نمایشگاه IFSEC به انگلیس سفر خواهند کرد. همچنین هیات حوزه سلامت و خدمات درمانی، هفته اول جولای به این کشور سفر می‌کنند و قرار است در حاشیه این سفر کنفرانسی با حضور وزرای بهداشت دو کشور برگزار شود.

سفارت انگلیس در پی تقویت حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران

در ادامه این نشست رابرت مک‌ایر، سفیر جدید انگلیس در تهران که ۳ ماه است کار خود را آغاز کرده با تأیید سخنان شافعی، فضا را برای همکاری شرکت‌های ایرانی و انگلیسی همچنان مناسب ارزیابی کرد و گفت: در سفارت انگلستان، یک کارگروه حرفه‌ای و خوب مشغول به کار است و هدف آنها ایجاد روابط مناسب و گسترده تجاری و اقتصادی بین دو کشور است. البته نباید فراموش کنیم که وضعیت فعلی تحت تأثیر تصمیم‌های اخیر آمریکا قرار دارد و گذر از این شرایط سخت و پیچیده است.

وی ادامه داد: شاید شرایط با گذشته متفاوت باشد و این بار، ایران با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مواجه است اما به هر حال اروپا نمی‌تواند به طور کامل خروج آمریکا از برجام را جبران کند. این نکته را هم باید در نظر داشت که تعهد سیاسی اروپا و انگلیس نسبت به برجام بسیار جدی است.

مک‌ایر تأکید کرد: باید واقع‌گرایانه فکر کنیم و بدانیم که شرایط برای شرکت‌های مختلف سخت شده به‌ویژه برای شرکت‌های نفتی. برای همین گروه کاری سفارت انگلیس تمرکز خود را روی شرکت‌های کوچک و متوسط گذاشته و در پی آن است که با برقراری کانال‌های ارتباطی بانکی بین ایران و انگلیس به فعالیت این شرکت‌ها در ایران کمک کند.

رابرت مک ایر از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه انگلیس است که سابقه نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی هم دارد. او جایگزین نیکلاس هاپتون شد که در سال ۱۳۹۴ با گشایش مجدد سفارت انگلیس در تهران به عنوان سفیر این کشور منصوب شد. سفیر جدید انگلیس در تهران پیش از پیوستن به وزارت خارجه این کشور، بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ در وزارت دفاع فعالیت می‌کرده است. وی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ در سفارت انگلیس در بخارست رومانی فعال بوده و سپس به اداره خاورمیانه وزارت خارجه انگلستان منتقل شد. او در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در سفارت انگلیس در واشنگتن دبیر اول خاورمیانه و ضدتروریسم بوده است. مک ایر در سال ۲۰۰۲، اندکی پس از حوادث یازده سپتامبر به لندن بازگشت و مدیر اداره سیاستگذاری ضدتروریسم وزارت خارجه انگلیس شد. فعالیت در سفارت انگلستان در هند و کنیا هم از دیگر سوابق دیپلماتیک مک ایر است. او پیش از اعزام به تهران، مدیر ریسک سیاسی شرکت نفت و گاز «بی‌جی» بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا