اهم اخبارتجارتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

فرصت های همکاری های کشاورزی ایران و قزاقستان بررسی شد

به گزارش تولید آنلاین از وزارت جهاد کشاورزی، هومن فتحی در دیدار با شالقار بایبکوف معاون استاندار استان قزاقستان شرقی با اشاره به سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور قزاقستان و همچنین مسئولیت وزارت جهاد کشاوری به عنوان متولی پیگیری همه جوانب همکاری های اقتصادی دو کشور، سیاست ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در همکاری با کشور قزاقستان بویژه در بخش کشاورزی را تبیین کرد.
وی احداث واحدهای پرورش دام (سبک و سنگین)،کشت دانه های روغنی، احداث کارخانه های روغن کشی، احداث واحدهای مرغداری، احداث کارخانه خوراک دام، فعالیت های آبزی پروری، صادرات دام زنده و گوشت به ایران را از جمله مزیت ها و فرصت های موجود برای حضور شرکت های ایرانی در قزاقستان شرقی برشمرد.
‘شالقار بایبکوف’ معاون استاندار استان قزاقستان شرقی در راس هیاتی اقتصادی از این استان با هومن فتحی مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارت دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار، طرف قزاقی، وضعیت جغرافیایی و اقتصادی و توانمندی های استان قزاقستان شرقی در بخش کشاورزی را تشریح کرد.
سپس دو طرف، سوابق سه ساله اخیر و اقدامات اجرایی از سوی شرکت های ایرانی در استان های مختلف قزاقستان از جمله قزاقستان شرقی را مرور کردند.
قزاقستان کشوری است در آسیای میانه، پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ از آلماتی در جنوب که بزرگ‌ترین شهر کشور است به آستانه در شمال منتقل شد.
جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن تِنگه است.
اقتصاد این کشور تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.
این کشور از لحاظ منابع زیرزمینی هم بسیار غنی است، از سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش انجام شده است. همچنین تخمین زده می‌شود که قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال سنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار می‌گیرد.
همچنین یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا