اقتصاد بین الملل

عملکرد ناامید کننده واکسن ها رشد اقتصادی را کندتر می کند

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از بلومبرگ، رشد اقتصادی جهان احتمالا آهسته تر از چیزی خواهد بود که پیشتر تصور می شد چرا که واکسن ها هنوز نتیجه دلخواهی در بر نداشته اند. انتظار می رود با توجه به بازگشت مجدد قرنطینه ها احیای رشد اقتصادی کار دشواری باشد و رشد اقتصادی کشورهایی نظیر انگلیس و ژاپن در محدوده صفر درصدی باقی بماند. تنها چین در سال گذشته رشد اقتصادی بالایی را در بین اقتصادهای بزرگ تجربه کرد و این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت.

تام اورلیک- کارشناس ارشد مسایل اقتصادی در موسسه بلومبرگ اکونومیکس گفت: شاید پذیرشش سخت باشد اما واقعیت این است که با توجه به کندی در پیشرفت واکسیناسیون بازگشت شرایط به حالت عادی احتمالا طولانی تر خواهد بود.

اقتصادهای بزرگ جهان در مجموع ۱۲ تریلیون دلار به کاستن از تبعات اقتصادی کرونا و تقویت رشد اقتصادی خود اختصاص داده اند و این روند کماکان ادامه خواهد یافت. با وجود ان که چشم انداز اقتصادی جهان کمی تیره تر شده است کماکان معامله گران به امسال بیشتر از سال قبل امیدوار هستند. روزهای ۲۵ تا ۲۹ ژانویه مجمع جهانی اقتصاد میزبان رهبران جهان از جمله رئیس جمهور چین، رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت به کشورهای ثروتمند هشدار داده است تا زمانی که توزیع واکسن در سراسر جهان صورت نگیرد رشد اقتصادی آن ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت چرا که تا زمان ریشه کن شدن کرونا پیامدهای آن ادامه خواهد داشت.

هزینه واکسیناسیون، قرنطینه ها و تبعات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در کشورهای فقیر حدود ۲.۴ تریلیون دلار تخمین زده می شود که بیشتر از مجموع تولید ناخالص داخلی آن ها است. اینکه کشورهای ثروتمند تا چه حد به توزیع و کمک به کشورهای فقیر پایبند باشند یکی از عواملی خواهد بود که رشد اقتصادی امسال را تعیین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا