خراسان رضویشرکتهاصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

“عزم هندى ها براى معرفى زعفران هند”

پیاز زعفران توسط زرتشتیان تبعیدى از ایران به هندوستان راه یافته و در منطقه مورد مناقشه کشمیر کشت مى شود،تولید این منطقه در سال جاى ٧ تن برآورد مى شود ، اما ظرفیت مصرف این کشور به مراتب بیشتر است.

به گزارش تولیدآنلاین ، بخش عمده اى از زعفران ایران عمدتاً بصورت قاچاق از طریق افغانستان و امارات به هندوستان راه مى یابد .
حتى هند نیز بخشى از زعفران وارد شده بصورت غیر مستقیم را صادر مى نماید . حمایت از سرمایه گذاران و صادرکنندگان در این کشور
به صورت محسوسى از ایران بیشتر است. مشکل اصلى براى زعفران ایران تعرفه بالاى ورود زعفران ایران به هند است.این تعرفه بسته به منطقه و نوع مصرف از ٣٠٪؜ به بالا مى باشد .رایزن بازرگانى ایران در هند معتقد است ،ایران باید از موضع بسیار قوى تر و بالاترى در این مورد با هند اقدام نماید.


على شریعتى مقدم تولید کننده و صادر کننده نمونه ملى ایران مى گوید سالیانه مقادیر انبوهى از برنج ، چاى و انواع ادویه را از هند وارد مى نماید و تلاش براى کاهش تعرفه هاى ورود زعفران به هند ، امکان صادرات مستقیم و فعالیت صادرکنندگان ایرانى را در این بازار فراهم مى کند و با توجه به فرهنگ مصرف و علاقه هندى ها مى تواند منجر به رفع بخشى از مشکل بازار براى مازاد تولید رو افزایش زعفران ایران بشود .
على شریعتى مقدم ،شخصیت سال صنعت غذاى ایران مى گوید ، صادرکنندگان و تشکل هاى بخش خصوصى از وزارتخانه هاى صنعت معدن تجارت ، جهاد کشاورزى و امور خارجه و مسئولین مربوطه انتظار دارند اقدامات جدى را براى رفع مشکلات قانونى و تعرفه هاى ورود زعفران به عنوان محصول صادراتى با مزیت هاى رقابتى متعدد براى ایران را در کشورهایى مانند هند ، چین و سایر بازارها را رفع و به نحوى جبران کنند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا