اقتصاداهم اخبارتجارتصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

عدم صدور بخشنامه های خلق الساعه، شفافیت و رانت زدایی نیاز امروز توسعه تجارت و صادرات کشور است

سالهاست که از اهمیت و ضرورت صادرات غیر نفتی سخن می گوییم ولی در عمل به آن مسئول نبوده و فقط در حد شعار باقی مانده است،بستن درب چاههای نفت آرزوی دیرینه ای بود که مفهوم واقعی آن جلوگیری از خام فروشی و راه اندازی پتروشیمی ها و توجه به صنایع پایین دستی جهت ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده است که هنوز کل زنجیره را در برنگرفته است و نیاز به سعی و تلاش مضاعف دارد.

دکتر کیومرث فتح الله کرمانشاهی در گفتگو با پایگاه خبری تولیدآنلاین گفت : درآمد نفتی ” نعمت” است ، نعمتی که به نسل آینده هم تعلق دارد و این درآمد بایستی خرج زیرساختهای کشور شود و نه هزینه برای واردات و امرار معاش روزمره

قائم مقام اسبق سازمان توسعه و تجارت ایران افزود :نفت نعمتی خدادادی است که روزی تمام می شود، این کالای استراتژیک سیاسی و نوک پیکان تحریمهای نارواست که علیرغم اینکه به دفعات گفتیم ؛در ماههای اخیر هم به اثبات رسید. در مقابل صادرات غیر نفتی نتیجه همت تولید کنندگان و کار آفرینان عرضه اقتصادی است که توجه به آن هم در شرایط محدودیتهای تجاری ،باعث رونق تولید و اهداف اقتصاد مقاومتی است و شعار های سال را محقق می نماید. منتهی توسعه صادرات غیر نفتی بجای شعار ، شعور می خواهد و بایستی طرح نو در انداخت.توسعه صادرات ، عامل توسعه و موتور محرک اقتصاد و ضامن رونق تولید است.

دکتر کرمانشاهی ادامه داد: ورود به بازارهای صادراتی سخت و حفظ و استمرار حضور بمراتب دشوارتر است.عامل اصلی صادرات بازاریابی پیشرفته و نوین است که مقدم بر تولید است،یعنی ابتدا نیاز بازار بررسی و سپس متناسب با نیاز بازار تولید کنیم.بعبارتی بازار وظیفه ندارد هرچه تولید کردیم را ازما تدارک نماید.

وی افزود : سرمایه پشتوانه تولید و تولید پشتوانه صادرات و بازاریابی به تولید مقدم و استمرار حضور عامل موفقیت است.ابزارهای بازاریابی مثل تبادل اطلاعات و هیئتهای تجاری ، حضور در نمایشگاهها ، رایزنان کار بلد و..نیازمند برنامه ریزی است.

کرمانشاهی گفت :عدم صدور بخشنامه های خلق الساعه، شفافیت و رانت زدایی نیاز امروز توسعه تجارت و صادرات کشور است.توجه به اهداف سند چشم انداز  برنامه های توسعه ای پنجساله   اهداف اقتصاد مقاومتی ،شعار سال و در یک کلام توسعه صادرات نیاز اصلی امروز کشور بیش از هر زمان دیگری است.

این مقام سابق سازمان توسعه تجارت گفت:  دولت سیاستگذار و بخش خصوصی تصدی گر است،دولت سیاستگذاری است که باید با هماهنگی کامل بخش خصوصی سیاستهای تجاری خود را هماهنگ نماید.

بخش خصوصی نیازمند تجدید ساختار،هماهنگی کامل ،تشکل سازی ملی و سراسری و تعامل با اتاق بازرگانی بین الملل و سایر اتاقها و تشکل های بازارهای هدف است تا با واحد نمودن خواسته بحق خود ، ضمن حمایت از شفاف سازی و رانت زدایی بیش از هر زمان دیگری اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه های توسعه ای کشور را محقق و تحریم های داخلی و خارجی را بی اثر نماید.

ضرورت این مهم داشتن برنامه استراتژی و هدفمند تجاری است که طی آن تقسیم کار ملی همه نقش آفرینان در دستور کار قرارگیرد.

فرماندهی واحد و تبعیت همه بخشها ( حدود ۳۰ بخش ) در این امر مهم فرابخشی، یعنی توسعه تجارت و خصوصا” توسعه صادرات غیر نفتی ضروری است‌.توجه به تجاری سازی کالاهای دانش پایه و دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالا ضروری است..

 

وی افزود :برنامه استراتژیک صنعت ، معدن ، کشاورزی و خدمات خصوصا” خدمات فنی و مهندسی اجتناب ناپذیر است.هدف گذاری و نقشه راه و علی الخصوص هماهنگی ، نظارت و پیگیری از دستگاههای مسئول طبق تقسیم کار ضروری است.توجه به کل زنجیره خصوصا” در کالاهای مزیت دار  و…برند ساز ی ، بسته بندی و دهها پارامتر تاثیر گذار لازمه همدلی و همراهی مسئولانه و دلسوزانه جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی امروز کشور است..

دکتر کرمانشاهی ادامه داد :وحدت رویه ، ثبات در تصمیم گیریهای عقلانی و جلوگیری از بخشنامه های خلق الساعه بیش از هر زمان دیگری لازمه فضای کسب و کار کشور است..

 

هزینه واردات بایستی از محل درآمدهای پایدار توسعه صادرات غیر نفتی تامین گردد..همکاری نخبگان ، پیشکسوتان ،دانشگاهیان و در یک کلام اجرای اصل شایسته سالاری لازمه تحقق اهداف توسعه تجارت و علی الخصوص توسعه صادرات غیر نفتی است..توسعه صادرات غیر نفتی عامل عبور از بحران و تحریم هاست ..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا