اهم اخباربازارتشکلهاصنعت و معدننساجی

ظرفیت تولید کفش در کشور سالانه یک میلیارد جفت است

 به گزارش تولیدآنلاین  علی اژدرکش رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی در برنامه “میز اقتصاد” با بیان اینکه از نظر مادی و معنوی برای حضور در نمایشگاه های کشورهای خارجی مشکلاتی را داریم، گفت: در نمایشگاه های خارجی باید برای بازدید کنندگان اولیه پاویونی برای جمهوری اسلامی ایران و انبارهایی پیش بینی کنند که متاسفانه این امر وجود ندارد.

او ادامه داد: برای دپو کردن این کفش ها همواره در نمایشگاه های کشورهای خارجی باید انبارهایی طراحی شوند تا پا به پای رقابت با برندهای خارجی مانند ترکیه بتوانیم حضور داشته باشیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی با بیان اینکه یک بازار مصرفی یک میلیارد جفت کفش در بین کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: ایران می تواند تولید یک میلیارد جفت کفش را در بین کشورهای همسایه تضمین کند.

اژدرکش بیان کرد: برای این یک میلیارد جفت کفش حدود یک میلیون اشتغال در کشور ایجاد می‌شود که خود نقش مؤثری در این حوزه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی توضیح داد: اگر ۷۰۰ میلیون جفت کفش که تولید داخل است را بین ۷ تا ۸ دلار عرضه کنیم، زمینه ساز رشد چشمگیر ورود ارز به داخل کشور می شود که این خود نیازمند حمایت دولت است.

او بیان کرد: بسیاری از این تولیدکنندگان اعلام می کنند که ما صادرات این محصولات را حتی با وسایل شخصی خودمان توزیع می کنیم و جنس را به مشتری تحویل می دهیم اما این به آن شرط است که دولت در این حوزه از ما حمایت کند چرا که تولیدکنندگان پس از صادرات محصولاتشان ارز را وارد کشور می کند.

او یادآور شد: قاعده اقتصادی در این حوزه آن است که محصولاتی با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا به این کشورها عرضه می شوند و در این زمینه مسائل تحریم مطرح نیست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی توضیح داد: صنعت کفش مانند میلگرد و سایر صنایع قیمت ثابت و مشخصی ندارد بلکه باید برای ثابت بودن در بازارهای بین‌المللی حضور مستمر داشته باشیم تا بتوانیم همانند سایر کشورها در بازارهای خارجی موفق باشیم.

اژدرکش با بیان اینکه از سه سال پیش کفش یکی از ۱۴۵۰ قلم کالایی بود که واردات آن ممنوع شد و این خود نقش بسیار موثری در حمایت از تولید داخل در این بخش داشت، گفت: در ابتدای اجرای این مصوبه و به دلیل ممنوعیت واردات کفش به کشور بازار کمی از جنس خالی شد، اما بلافاصله تولیدکنندگان با روند افزایش تولید این بازار را تامین کردند.

او ادامه داد:در سال ۲۳۰ میلیون جفت پاپوش به ازای هر یک نفر و سه جفت کفش را تولیدکنندگان ما تامین کردند.

اژدرکش اظهار کرد: امروز آنچه نیاز داریم حمایت از تولید و صادرات آن است، باید دولت آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد چرا که هم اکنون انبار‌های ما از جنس داخلی کفش پر است و هیچ دغدغه‌ای برای بازار داخلی نداریم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی بیان کرد: دانش و فن تولید کفش در تعدادی از استان‌های ما وجود دارد و به ازای تولید هر ۱۰ جفت کفش یک نفر سرکار است در صورتی که به ازای هر شغل خودروسازی ۵ تا ۱۰ نفر وارد این صنعت می‌شوند.

او توضیح داد: کشور‌های همسایه ما یک جامعه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون نفری هستند باید هر طوری شده ریل گذاری صحیح برای صادرات این محصول ایجاد کنیم و تولیدات خود را به کشور‌های آسیای شمالی، ارواسیا، افغانستان، پاکستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای صادرات به این کشور‌ها آماده کنیم.

اژدرکش با بیان اینکه باید بخش خصوصی در این صنعت یکدست و همراه باشد، گفت: باید تمامی بخش‌ها در این حوزه با یکدیگر روند تشکیل کنسرسیوم صادراتی را انجام دهند.

او افزود: منابع لازم باید در این بخش تامین شود و تمامی بخش‌ها همکاری کنند، خوشبختانه از سه هفته پیش کنسرسیوم صادارتی مقدماتش فراهم شده و به مرحله عملیاتی رسیده است.



او بیان کرد: دولت باید در زمینه تامین مواد اولیه و واردات این محصول با یکدیگر همکاری کند چرا که تنوع و کیفیت محصول برای صادرات حرف اول را می‌زند بنابراین با تنوع و کیفیت پایین نمی‌شود محصولی را صادر کرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی با بیان اینکه دولت جدید باید در بحث واردات مواد اولیه در این صنایع را تسهیل کند و این اولین نسخه‌ای است که دولت باید آن را اجرایی کند و اقدام اساسی را در این حوزه انجام دهد.

اژدرکش اظهار کرد: صادرات به کشور‌هایی از جمله عمان، یمن، قطر و چند کشور همسایه باید دولت از طریق تسهیل در مناسبات تجاری آن را انجام دهد و با برنامه ریزی صحیح آن را اجرایی کند.

او تاکید کرد: بسیاری از کشور‌های همسایه در حال حاضر بازار بسیار خوبی برای استفاده از محصولات و کفش‌های ایرانی دارد، اما این به آن شرط است که دولت بتواند با تسهیل در روند واردات مواد اولیه آن را حمایت و اجرایی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا