اهم اخبارکار و تعاون

صنعت پوشاک می‌تواند بخش مهمی از نیاز اشتغال کشور را تامین کند

«مهدی یوسفی‌فر» درباره دیدار روز یکشنبه تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب و مباحثی که در آن دیدار مطرح شد، اظهار داشت: صنعت نساجی و پوشاک به دلیل تأمین نیازهای اولیه بشر، میزان اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بسیار بالا، مورد توجه ویژه قرار دارند از این رو نیاز است تا در کشور ما نیز از حیث تسهیل مقررات و اصلاح فضای کسب‌وکار، نگاه اختصاصی به آن شود.

مؤسس شرکت نوین‌چرم ادامه داد: اندازه بازار جهانی صنعت پوشاک، سالانه بیش از سه هزار میلیارد دلار، معادل سه درصد کل تولید ناخالص جهانی بوده و پنجمین صنعت اشتغال‌زای جهان است در کشور ما نیز حدود ۶۵۰ هزار نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند.

وی بیان داشت: اکنون ارزش بازار این صنعت تقریباً ۱۶ میلیارد دلار است. در عین حال، ارزش افزوده پوشاک، ۲.۵ برابر ارزش افزوده نساجی است و میزان اشتغال‌زایی بخش پوشاک، پنج برابر بخش نساجی و ۳۱ برابر تولید پنبه است اما فقدان تعادل در نرخ تعرفه‌های ورود مواد اولیه و مشوق‌های صادرات محصول نهایی، عملاً موجب حمایت کمتر از تولیدکنندگان این محصولات که اشتغال‌زاتر و باارزش‌تر است، می‌شود.

این فعال اقتصادی که بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه تولید و فروش محصولات چرمی دارد گفت: پس از تصمیم بسیار مهم در خصوص ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، موجی از امیدواری در میان تولیدکنندگان داخلی ایجاد شد و خرید محصولات ایرانی، رشد و ارتقای این صنعت را سبب شد که در پی آن، تولیدکنندگان، به فکر ارتقای سرمایه‌های انسانی و کیفیت محصولات، تقویت زیرساخت‌ها و به‌روزرسانی ماشین‌آلات خود افتادند.

یوسفی فر که برای حدود ۱۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم، در این صنعت اشتغال ایجاد کرده است گفت: برای موفقیت در بازار داخلی، باید نواقص اجرایی و مدیریتی را شناسایی و برطرف کرد. همچنین، بازیابی ارزش پول ملی و کاهش تورم، مستلزم درک دقیق نیاز مصرف‌کنندگان و حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان است.

وی با بیان اینکه برای حمایت از تولیدات داخلی که در آن، جوانان نقش اصلی را بر عهده دارند، تغییر نگاه نیاز است گفت: بهره بردن از طراحان مجرب، جهت نوآوری با تکیه بر ویژگی‌های دینی، فرهنگی و بومی و استفاده از ویترین‌های زیبا و رنگ‌های متنوع، علاوه بر ترویج نشاط و امید در جامعه، می‌تواند موجب گشایش بازارهای جدید به روی کشور باشد.

فعال حوزه صنعت نساجی، پوشاک و چرم خاطرنشان کرد: مسیر رسیدن به بازارهای بین‌المللی، موفقیت در بازار داخلی است. هر مقدار تلاش شود که مشتریان، نیازهای خود را از بازار داخل تهیه نمایند، ارز کمتری از کشور خارج شده و گویا نوعی صادرات روی داده است.

فعال حوزه صنعت نساجی، پوشاک و چرم به نقش صادرات در رونق صنعت نساجی و پوشاک اشاره کرد و گفت: در فضای به‌شدت رقابتی جهان که فرصت‌ها بسیار زودگذر است، ایران با داشتن مواد اولیه بسیار، سرمایه‌های انسانی جوان و متخصص، انرژی فراوان و مزایای جغرافیایی، می‌تواند ضمن تأمین نیاز داخلی در صنعت پوشاک و جلوگیری از خروج ارز، ظرف پنج سال، به عنوان پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا مطرح و ضمن تسخیر بازار ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه که در عین اشتراکات فرهنگی و مذهبی، اقتصادی نفت‌محور و مصرف‌گرا دارند، سود سرشار ارزی نصیب کشور کند.

یوسفی فر ابراز داشت: برای ایجاد یک شغل در صنایع بالادستی، به بیش از یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است؛ جایی که تکنولوژی و ربات‌ها، هر روز نقش انسان‌ها را کم‌رنگ و اشتغال آنها را تهدید می‌کنند این در حالی است که در صنایع پایین‌دستی، مانند صنعت پوشاک می‌توان با سرمایه‌گذاری کمتر از ۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: قوانین پراهمیتی همچون قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار، پس از ابلاغ، از اداره‌ای به اداره دیگر و بر مبنای تفسیر افراد، اولویت و کارکرد خود را از دست می‌دهند. لذا برای حفظشان و منزلت کارآفرینان و تسریع در حل مشکلات این افراد، نیاز است.

به گفته وی، در کشورهای توسعه‌یافته، هر قدر میزان اشتغال‌زایی یک بنگاه، کمتر و مواد صادراتی آن خام‌تر و میزان آلایندگی محیط‌زیست در اثر فعالیت‌های آن، بیشتر باشد؛ تعرفه‌های گمرکی و مالیاتی، به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد؛ به طوری که انگیزه صادرکننده را برای تکمیل زنجیره، بالا می‌برد.

یوسفی فر به تأمین زیرساخت‌های صنعت نساجی و پوشاک اشاره کرد و گفت: در دیدار با رهبر معظم انقلابی چندین درخواست صنعتگران و تولیدکنندگان این عرصه را بیان کردم امیدوارم که به منظور تقویت زیرساخت‌ها و رشد این صنعت و جذب سرمایه‌گذاران، تعلیق پنج‌ساله مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد تولیدکنندگان زنجیره ارزش نساجی، پوشاک، کیف، کفش و چرم اعمال شود.

وی تاکید کرد: کاهش نرخ بیمه این صنعت از ۳۰ درصد فعلی که ویژه صنایع بزرگ و سرمایه‌بر همانند خودروسازی و پتروشیمی است، به ۱۰ درصد دیگر خواسته ما است.

وی با اشاره به برگزاری هفته مد اسلامی بیان داشت: با توجه به اینکه پوشاک، نماد فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است و سابقه ایران در پوشاک به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در حالی که هفته‌های مد در شهرهای مهم دنیا، هر ساله مروج آخرین تحولات در این صنعت با محوریت فرهنگ غرب هستند؛ درخواست می‌کنیم که جهت مقابله با این هجمه فرهنگی و با تمرکز بر نوآوری و طراحی و استفاده از متخصصین فن، هفته مد ایرانی-اسلامی تهران با برپایی نمایش عمومی و اختصاصی پوشاک، منطبق با شئونات اسلامی، جهت جلوگیری از ترویج فرهنگ غرب و غریبه، هر ساله برگزار شود.

وی بر کاهش بهای تمام‌شده، در جهت حرکت به سمت تولید بدون کارخانه تاکید کرد و گفت: صنعت پوشاک، کیف و کفش بسیار مستعد بهره‌گیری از این ظرفیت برای مشاغل خانگی، به‌خصوص اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار بدون توجه به میزان تحصیلات و صرفاً با یک آموزش ساده می‌باشد که توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: همچنین نام‌ها و نشان‌های تجاری، وظیفه سنگین اعتمادسازی بین بخش تولید و مشتریان را بر عهده دارند؛ بنابراین درخواست می‌شود که نهادهای مرتبط و بانک مرکزی، نسبت به ارزش‌گذاری نام‌ها و نشان‌های تجاری اقدام نمایند تا بتوان از آن ارزش‌گذاری به عنوان سرمایه نامشهود، جهت وثیقه در اخذ تسهیلات، بهره‌مند شد.

وی با اشاره به اینکه کسب‌وکار در دنیای امروز، از مفهوم «مشتری راضی» گذر کرده و بر «مشتری مشعوف» تاکید دارد گفت: در تعریف مترقی کیفیت، به آنچه «مطلوبیت مشتری» است، اشاره می‌شود. در سخنان و منش بزرگان دین و در فقه اسلامی نیز، اهمیت مشتری‌مداری، نمایان است. لذا تقاضا دارم، در صورت صلاحدید، یکی از سال‌های آتی، به نام «مشتری‌مداری و تکریم ارباب رجوع» مزین شود.

به گفته وی، اکنون در کشورمان ۶۵۰ هزار نفر و ۸۵ هزار بنگاه در حوزه این صنعت مشغول به کار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا