صادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

صنعت شکلات ایران؛ نیازمند حمایت است

به گزارش تولید آنلاین ، کاظم غفارزاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: وقتی شکلات ما به استرالیا و اتحادیه اروپا صادر می شود یعنی مزیت های رقابتی لازم را دارد.
غفارزاده که مدیر فروش یک شرکت شکلات و شیرینی سازی با تولید روزانه بیش از ۲۵۰ تن است، ادامه داد: تنها نیاز این صنعت حمایت دولت است.
وی توضیح داد: ما در واحدهای تولیدی خود ۴۵۰۰ نفر کارمند داریم و اگر حمایت دولتی باشد می توانیم شمار کارمندان خود را به هفت هزار نفر برسانیم.
مدیرفروش شرکت شونیز که تا سال ۱۳۹۴ پنج بار صادرکننده ملی شده است و امسال نیز تندیس صادرکننده نمونه کشوری را به دست آورده است، تاکید کرد این شرکت برای رقابت در منطقه سرمایه گذاری زیادی انجام داده است و به بیش ۱۵ کشور به طور مستقیم و ۱۰ کشور به طور غیرمستقیم صادرات دارد.
وی ادامه داد: شیرینی و شکلات ایران در منطقه بازار خوبی به دست آورده است و از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت با دیگران را دارد.
غفارزاده تنها مشکل کنونی این صنعت را مشکل در انتقال پول و در نتیجه حضور واسطه ها و صراف ها برای تسهیل این امر دانست.
به گزارش ایرنا، ساماندهی واردات و صادرات بویژه در زمینه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (۱۳۹۶) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
شهریورماه امسال دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات اعلام کرد: ایران ظرفیت تولید سالیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن انواع شیرینی و شکلات صنعتی را دارد.
«جمشید مغازه‌ای» یادآوری شد: پارسال این صنعت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت تولید داشت که ۹۰۰ هزارتن کمتر از ظرفیت واقعی آن بود.
صادرات صنایع تبدیلی غذایی کشور در نیمه نخست امسال حدود ۹۲۳ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که به لحاظ وزنی ۲۳ درصد رشد داشت؛ در حالی که آمار صادرات نیمه نخست پارسال ۷۴۸هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بود.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دی ماه امسال درباره آخرین وضع تراز تجاری صنایع غذایی ایران اعلام کرد: صادرات صنایع تبدیلی غذایی کشور در ۹ ماه امسال به یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن رسید که ارزش آن حدود ۲ میلیارد و ۷۵ میلیون دلار برآورد می شود.
به گفته «کاوه زرگران»، محصولات گروه شیرینی و شکلات با صادراتی در حدود ۴۱۴ میلیون دلار در گروه های صادراتی محصولات صنایع غذایی قرار دارد.
محصول شکلات نیز با کسب بالاترین ارزش صدور در ۹ ماه امسال به رکورد ۱۸۸ میلیون دلار دست یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا