انرژی

صعود نفت به ۸۰ دلار با وجود بازگشت ایران

این بانک سرمایه گذاری در یادداشتی نوشت: شرایط برای قیمت بالاتر نفت با توجه به پیشرفت برنامه های واکسیناسیون و متعاقبا بهبود تقاضا، به قوت خود باقی مانده است. حتی با فرض این که صادرات نفت ایران در ژوییه ازسرگرفته شود، قیمت نفت برنت همچنان تا سه ماهه چهارم به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

قیمت نفت هفته گذشته پس از این که رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد آمریکا آماده رفع تحریمهای اصلی علیه نفت، سیستم بانکی و کشتیرانی ایران است، سه درصد ریزش کرده بود. نفت روز دوشنبه بخشی از این ریزش قیمت را به دلیل نگرانیها نسبت به دشوار بودن مذاکرات هسته ای ایران جبران کرد. نفت برنت با یک دلار و ۲۵ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش، به ۶۷ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۵ سنت معادل ۱.۸ درصد افزایش، به ۶۴ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید.

گلدمن ساکس اعلام کرد بهبود تقاضا در بازارهای توسعه یافته می تواند افت اخیر مصرف که ناشی از افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ و احتمالا احیای کندتر جنوب آسیا و آمریکای لاتین بوده است را جبران کند.

این بانک آمریکایی پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت می تواند تا پایان امسال ۴.۶ میلیون بشکه در روز رشد کند و عمده این افزایش در سه ماه آینده روی می دهد.

در یادداشت گلدمن ساکس آمده است: رفت و آمد در آمریکا و اروپا به سرعت افزایش پیدا می کند زیرا واکسیناسیون شتاب می گیرد و قرنطینه ها برداشته می شود و فعالیت باری و صنعتی افزایش می یابد.

بر اساس گزارش رویترز، این بانک همچنین پیش بینی کرد اوپک و متحدانش شامل روسیه هر گونه افزایش تولید ایران را با توقف دو ماهه افزایش تولید در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ جبران کنند. این اقدام تاثیر منفی عرضه ذخایر شناور نفت ایران در بازار معاملات فیزیکی را تعدیل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا