صادرات و واردات

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری خدمات مهندسی با وجود ظرفیت ۵۰ برابری

«بهمن صالحی» امروز (پنجشنبه ۱۴ مردادماه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی افزود:‌ امروز شاهدیم در همسایگی کشورمان، ترکیه با وجود توان پایین‌تر خدمات فنی و مهندسی، گوی سبقت را از ایرانی‌ها ربوده‌ و رکود صادرات سالیانه ۳۵ میلیارد دلاری ثبت کرده‌ است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۰ صادرات پنج میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی به ثبت رسید و همان سال برای رشد سالیانه ۳۸ درصدی آن و رسیدن به آمار ۲۵ میلیارد دلاری در سال ۹۵ برنامه‌ریزی شد، اما در نهایت این‌گونه نشد.

صالحی خاطرنشان‌کرد:‌ سال گذشته صادرات در این حوزه به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسید که رقم ناچیزی است و عمده آن به کشورهای منطقه و همسایگان انجام شد.

وی ادامه‌داد: عراق، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، همچنین کشورهای در حال توسعه آفریقایی، عمده بازارهای هدف صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی را تشکیل می‌دهند.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران تصریح‌کرد:‌ در صورت رفع موانع و مشکلات ضمانت‌نامه‌ای، بانکی و بیمه‌ای، حضور پر رنگ‌تر شرکت‌های ایرانی برای صدور این خدمات و تقویت آمار صادرات غیرنفتی باشیم.

وی به‌طور نمونه به موضوع روز بازسازی منطقه قره‌باغ در کشور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و افزود: با توجه به همسایگی دو کشور و پایین‌تر بودن هزینه‌ها، همچنین روابط سیاسی دیرینه و خوب طرفین، بازسازی این منطقه می‌تواند فرصت مناسب برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی باشد.

صالحی با اشاره به پیش‌بینی‌ ۱۰ میلیارد دلاری بازسازی این منطقه، ادامه‌داد: در این زمینه انجمن نیز آمادگی اجرای دست‌کم یک میلیارد دلار پروژه را اعلام و حتی پیشنهادات خود را در زمینه اجرای پروژه‌های ساختمانی، نیروگاهی، خطوط انتقال و غیره ارائه کرد، اما تاکنون بی‌نتیجه بوده است و امیدواریم در دولت سیزدهم به شایستگی به آن پرداخته شده و پیگیری شود.

صادرات خدمات فنی و مهندسی به شکل قانونی از سال ۱۳۷۳ مجاز شد. سال ۱۳۸۱ دولت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی جایزه صادراتی اختصاص داد، این امر سبب شد تا به اعتقاد دست‌اندرکاران، شیب منحنی این بخش از صادرات کشور از رشد سالیانه ۱۶ به ۴۰ درصد برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا