اهم اخبارکشاورزی و صنایع غذایی

صادرات محصولات فرآوری شده شیرین بیان در دستور کار قرار گیرد

به گزارش تولید آنلاین ، یدالله رحمانی در میز ملی شیرین بیان ایران در شیراز افزود:هم اینک شیرین بیان به صورت پودر و عصاره از کشور و استان فارس صادر می شود که باید برنامه ریزی شود تا محصولات و کالاهای متفاوتی از این گیاه تولید و صادر شود تا ارزش افزوده بیشتری برای کشور و استان ایجاد کند.
ریشه گیاه شیرین بیان برای رفع مشکلات گوارشی،مسمومیت غذایی، زخم معده و سوزش سر دل استفاده می شود.
رحمانی با اشاره به صادرات ۷۵ درصد شیرین بیان کشور از استان فارس ادامه داد: فرآوری شیرین بیان و تولید کالاهای دیگر از این گیاه موجب حضور در بازارهای هدف و صادرات بیشتر استان می شود که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
رحمانی، با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه گیاه شیرین بیان برای فعالان این بخش افزود: هم اینک ساماندهی واردات گیاه شیرین بیان به عنوان مواد اولیه، یکی از مطالبات فعالان این بخش است که در این زمینه باید موضوع مهم کشت این گیاه نیز مورد توجه اتحادیه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: بخش دولتی و خصوصی در استان آمادگی دارند برای تقویت جایگاه اتحادیه ملی شیرین بیان که در فارس مستقر است، حمایت های لازم را انجام دهد.
رحمانی، در خصوص حمایت های مالی از این اتحادیه افزود: می کوشیم تا ساز و کاری برای تامین مالی واردات گیاه شیرین بیان مشخص شود و منابعی از محل تسهیلات ارزی و ریالی و یا اشتغال فراگیر استان در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.
او ادامه داد: فعالان صادرات شیرین بیان در کشور و استان باید کنسرسیومی برای واردات مواد اولیه تشکیل دهند تا علاوه بر کمک به جلوگیری از ایجاد فضای رقابت منفی، قدرت چانه زنی بهتری را برای کشور فراهم کند.
دبیر اتحادیه ملی صادرات شیرین بیان ایران هم، ظرفیت اسمی تولید سالانه پودر و عصاره شیرین بیان در کشور را ۱۸ هزار و ۱۵۰ تن برشمرد و گفت: از این میزان سالانه ۱۱ هزار و ۹۵۰ تن معادل ۷۰ درصد این ظرفیت در واحدهای تولیدی فارس و توسط هشت کارخانه تولید می شود.
حسین کمالی سروستانی، ۸۴ درصد سهم صادرات شیرین بیان کشور در سال ۹۵ را متعلق به فارس دانست و افزود: عمده صادرات پودر و عصاره شیرین بیان ایران درسال ۲۰۱۶ به کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، هلند، فنلاند و فرانسه انجام شده است.
وی ادامه داد: کشور ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه نخست صادرات پودر وعصاره شیرین بیان را در جهان به خود اختصاص داد که بر اساس این آمار میزان صادرات ایران در جهان ۱۷ و هشت دهم درصد است.
او اضافه کرد: با توجه به جایگاه شیرین بیان درمیان گیاهان دارویی صادراتی ایران و برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، ایجاد پژوهشگاه فناوری شیرین بیان یکی از برنامه هایی است که با حمایت دولت دنبال می کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: نیاز است یک کنسرسیوم با حضور فعالان و صادرکنندگان شیرین بیان برای تامین مواد اولیه شرکت های فعال درایران در استان تشکیل شود.
جمال رازقی بیان کرد: به دلیل کمبود مواد اولیه در داخل کشور، در این بخش از کشورهایی از جمله ترکمنستان و آذربایجان واردات داریم که همین موضوع درپاره ای مواردباعث ایجاد رقابت منفی در بین فعالان این بخش شده است.
وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه شیرین بیان یکی از مشکلات فعالان این بخش است افزود: با توجه به صادرات موفق کشور و استان در بخش پودروعصاره شیرین بیان، باید برنامه زمان بندی مشخصی برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در کشور و استان انجام شود تا تامین این نیاز هم ازمنابع خارجی ونیزمنابع داخلی امکان پذیر شود.
رازقی اظهارداشت: بر اساس آمار در حال حاضر ۱۱ هزار و ۹۵۰ تن معادل ۷۰ درصد ظرفیت سالانه تولیدپودرعصاره شیرین بیان کشور از واحدهای تولیدی استان فارس تامین می شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: در حال حاضر صدور مجوز برای راه اندازی واحدهای تولیدی شیرین بیان صادر می شود در صورتی که واحدهایی که فعال هستند نیز در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند و بخشی تاثیرگذارازسهم مواد اولیه آنها به کشور وارد می شود.
وی ادامه داد: تا زمانی که مواد اولیه واحدهای تولیدی فعال در بخش شیرین بیان در داخل کشور و استان تامین نشود و ظرفیت این واحدهای تولیدی در استان به ۸۰ درصد نرسد، نباید مجوز جدیدی برای ایجاد واحدی صادر شود که این مهم باید مورد توجه مسئولان ملی و استانی در وزارت صنعت ،معدن وتجارت وهمچنین وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
رازقی با بیان اینکه جلوگیری ازصدورمجوز برای ایجاد واحدهای جدید مهم و حائز اهمیت است، عنوان داشت: در گذشته صدور مجوزهای بی رویه در بخش های دیگر مانند تولید موتورسیکلت، رب گوجه فرنگی و آرد نیزصادر شده که سبب شده سرمایه گذاری هایی انجام شده موفق نباشند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز بیان کرد: در حال حاضر عمده صادرات شیرین بیان به صورت پودروعصاره انجام می شود که باید به سمت تولید محصولات فرآوری شده از این گیاه برود که ارزش افزوده بیشتری را برای کشور و استان ایجاد می کند.
وی افزود: همچنین با تولید محصولات فرآوری شده از این گیاه صنایع پایین دستی نیز در استان و کشور ایجاد می شود که رونق اقتصادی را به دنبال دارد و اتاق بازرگانی و بخش دولتی در استان از فعالان حوزه شیرین بیان در راستای توسعه اقتصادی استان حمایت می کند.
رازقی با اشاره به کسب رتبه برتر صادرات پودروعصاره شیرین بیان توسط کشور ایران در جهان در سال ۲۰۱۶ بیان کرد: کسب این جایگاه برای کشورمان بسیار ارزشمند است اما متاسفانه حتی اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام نشد و مسئولان نیز به واسطه این مقام هیچ امتیازی برای استان فارس نگرفتند که اگر این مقام یک مقام ورزشی بود همه کشور برای بیان آن بسیج می شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا