اهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذایی

صادرات زعفران متوقف شد؛بازارها تعطیل/لزوم مدیریت عرضه بعداز کرونا

نائب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به متوقف شدن صادرات طلای سرخ و تعطیلی بازار گفت: بعد از کرونا و باز شدن بازارها باید روند عرضه زعفران را مدیریت کنیم تا قیمت ها بیش از اندازه افت نکند.

غلامرضا میری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا عملاً نمی‌توانیم صادرات زعفران داشته باشیم، گفت: درخواستی هم برای صادرات وجود ندارد و می‌توان گفت که صادرات در حال حاضر به طور کلی متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه تا آخر بهمن ۹۸ صادرات زعفران تقریباً مشابه سال ۹۷ بود، افزود: در اسفندماه قطعاً با کاهش صادرات مواجه شدیم که البته هنوز آمار دقیقی را نمی‌توان در این زمینه اعلام کرد.

میری درباره آخرین وضعیت قیمت زعفران نیز توضیح داد: باتوجه به تعطیلی بازار و متوقف بودن خرید و فروش، نرخی هم نمی‌توان اعلام کرد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا روزانه حداقل بین یک تا سه تن زعفران در بازار معامله می‌شد، افزود: در حال حاضر این رقم به حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم رسیده آن هم در شرایط اضطراری که مثلاً کشاورزی به پول نیاز دارد و از واحدهای مربوطه تقاضا می‌کند زعفرانش را خریداری کنند.

میری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیر این مساله بر بازار زعفران در سال ۹۹، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ زعفران یک کالای لوکس تلقی می‌شود که در شرایط فعلی رغبتی برای خرید آن وجود ندارد ضمن اینکه بخش خصوصی خریدار عمده زعفران است که در حال حاضر نیز بخش خصوصی تعطیل است و درآمدی ندارد.

وی ادامه داد: تمام واحدهای عرضه کننده زعفران، برای شب عید در اسفندماه خرید کرده‌اند که به دلیل شرایط ایجاد شده، موفق به فروش آن نشدند بنابراین وقتی بازار باز شود زعفران دارند و مجدداً خرید نمی‌کنند.

میری اضافه کرد: علاوه بر این سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز حدود ۷۰ تن زعفران خریداری کرده و منتظر فرصتی است که آنها را بفروشد همچنین در ۵ انبار بورس حدود ۱۵ تن زعفران وجود دارد و کشاورزان هم نتوانستند طی حدود ۴ ماهی که از فصل برداشت گذشته، تمام محصول خود را بفروشند بنابراین کشاورزان هم مقدار قابل توجهی زعفران موجود دارند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: بنابراین باید دید چه زمانی شرایط به حالت عادی برمی‌گردد و چقدر زمان می‌برد تا محصول باقی مانده در انبارها به فروش برسد. با این حال ما باید بازار را مدیریت کنیم تا با جهش عرضه مواجه نشویم چرا که در این صورت قیمت‌ها بسیار افت می‌کند و کشاورزان زیان خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا