اقتصاداهم اخبارصادرات و واردات

صادرات بهاره گاز ایران ۹ درصد افزایش یافت

به گزارش تولید آنلاین، به نقل از تارنمای شرکت ملی گاز ایران، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر افزود: تحویل گاز به نیروگاه‌ها در فصل بهار، به ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴.۷ درصد رشد کرد.
«مهدی جمشیدی‌دانا» ادامه داد: در این مدت، برداشت از منابع به ۶۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب رسید.
به گفته وی، این آمار نشان می‌دهد میزان تولید گاز طبیعی نسبت به مدت مشابه پارسال ۹.۳ درصد رشد کرد.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، تزریق گاز شیرین به مخازن نفتی را سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۷ برابر شد.
به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت سالیانه صادرات ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز ایجاد می شود که ۵۰ میلیارد مترمکعب از آن به کشورهای همسایه اختصاص می یابد.
پس از افزایش تولید گاز کشور، امکان صادرات سالیانه ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا فراهم می شود. بر این اساس، ایران در نظر دارد در بلند مدت، سهمی از بازار انرژی این قاره را در اختیار بگیرد.
در سال های اخیر، شماری از کشورهای اروپایی از جمله گرجستان، بلغارستان و یونان درخواست واردات گاز از ایران را مطرح کرده اند که البته تاکنون نهایی نشده است.
ترکیه بزرگ ترین خریدار گاز ایران به شمار می رود و با ارمنستان تهاتر گاز در برابر برق و با جمهوری آذربایجان معاوضه (سوآپ) گاز انجام می شود.
صادرات گاز کشور به عراق (بغداد) نیز حدود ۱۵ میلیون مترمکعب است که با صادرات به بصره در جنوب عراق این میزان، افزایش می یابد.
همچنین ایران خط لوله صادرات گاز به پاکستان را ساخته اما پاکستان برای تکمیل خط لوله در خاک خود اقدامی نکرده است.
مطالعات مربوط به صادرات گاز به عمان نیز در دست است که پیش بینی می شود تا سه سال آینده به نتیجه برسد.
کویت، امارات، گرجستان، هند و افغانستان درخواست خود برای واردات گاز از ایران را مطرح کرده اند و حتی مذاکراتی نیز شده که هنوز نهایی نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا