صادرات و واردات

صادرات از گیلان ۳۲ درصد افزایش یافت

فرهاد دلق پوش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: طی چهار ماه گذشته در مجموع ۳۵۲ هزار و ۱۶ ۱تن کالا به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۷۱۱ هزار دلار از قبیل نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات از آن، محصولات شیمیایی، پلاستیکی و صنایع غذایی از استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی مقصد صادرات این محصولات را کشورهای روسیه، آذربایجان ،قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات طی چهار ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظروزنی١٩ درصد افزایش و از نظرارزش دلاری ٣٢ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار داشت: طی همین مدت میزان واردات قطعی از گمرکات استان گیلان معادل ۵۸۸ هزار و ۴۴۰ تن به ارزش ۴۰۲ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار بوده که نسبت به سال ١٣٩٩ ازحیث ارزش دلاری۴۵ درصد افزایش و از نظر وزنی ۲ دهم درصد کاهش داشته است.

دلق پوش این کالاها را شامل کالاهای اساسی غلات (جو و ذرت دامی) ، گوشت و روغن، چوب ، تخته محصولات شیمیایی کاغذ ، مقوا و خمیر چوب و ماشن آلات و لوازم و قطعات اعلام کرد و گفت: این اقلام ازکشورهای
روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین،ترکیه، اکوادور از طریق گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده اند.
به گفته دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گیلان؛ همچنین طی چهار ماه نخست سال ١۴٠٠ ، معادل ۴٩ تن کالا و به ارزش ۱۹۵ هزار و ۱۲۰ دلار به صورت صادرات چمدانی ازگمرکات گیلان صادر شده که از حیث ارزش دلاری ٧۵ درصد و وزنی ٧۴ درصدکاهش داشته است.

وی کاهش تردد مسافربه دلیل شیوع بیماری کرونا را از دلایل کم شدن این صادرات چمدانی عنوان و تصریح کرد: تعداد مسافران ورودی و خروجی از گمرکات گیلان در این مدت ۲ هزار و ۹۱۸ نفر مسافر ورودی و ۲ هزار و ۹۰۷ نفر مسافر خروجی انجام شده است، که این رقم در مقایسه با سال ١٣٩٩ ازلحاظ مسافرورودی ٧٩ درصد کاهش و مسافر خروجی٧٨ درصد کاهش را نشان می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا