اقتصادتجارتصادرات و وارداتصنعت و معدن

صادرات آهن اسفنجی ممنوع شد

گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور صادرات آهن اسفنجی از ۱۳ مرداد ماه جاری ممنوع و اعلام کرد: تولیدکنندگان برای صادرات باید مجوز (سیستمی) از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند.

به گزارش روز دوشنبه از گمرک جمهوری اسلامی، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس گمرک خواست که برای تامین مواد اولیه واحدهای ذوبی کشور و تقویت صنایع پایین دستی و حفظ اشتغال آنها صادرات آهن اسنفجی را ممنوع کرد.
براین اساس تولیدکنندگان این کالا قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای تولیدی خود را در بورس و براساس نرخ رسمی عرضه کرده و در صورت نبود تقاضا، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صادرات آن کنند.
میزان صادرات آهن اسفنجی در سه ماه نخست امسال به میزان ۱۸۶ هزار و ۳۶۰ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۱۷ درصد کاهش را ثبت کرد و ارزش صادراتی نیز بیش از ۳۳ درصد افت را در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال نشان داد.
ارزش صادرات آهن اسفنجی در سه ماهه ابتدایی امسال برابر با ۳۸.۹ میلیون دلار بود.
همچنین به میزان ۵۰ هزار تن واردات آهن اسفنجی در مدت سه ماهه امسال ثبت شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت ۷۴ درصدی داشت؛ همچنین ارزش ۱۰۰ میلیون دلاری واردات آهن اسفنجی در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال، کاهش ۶۷ درصدی دارد.
ایران با تولید ۲۰.۵ میلیون تن آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ که بیش از ۲۸ درصد کل تولید جهانی محسوب می شود، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
همچنین اسفند پارسال ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد که در همسنجی با پارسال جهش ۴۷.۳ درصدی به ثبت رساند و در مجموع سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی نیز تولید آهن اسفنجی ایران رشد ۵۲.۴ درصدی داشته و دارای رتبه دوم جهان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا