خودروشرکتهاصنعت و معدن

شهرداری و وزارت نفت یارانه پرداخت کنند، قیمت هیبرید‌ها نصف می‌شود

در‌حال‌حاضر تنها محصولات سوناتا هیبرید هیوندای در ایران تولید خواهد شد. برنامه‌هایی برای تولید دیگر خودروهای هیوندای هم داریم اما هر خودرویی را که سرمایه‌گذاری می‌کنیم هیبرید و الکتریکی خواهد بود.

به گزارش اخبار خودرو ، تولید و توسعه خودروهای هیبرید در‌ جهان به‌سرعت رو به افزایش است و این کشورها هرساله سهم بیشتری از تولیدات خود را به خودروهای برقی و هیبرید اختصاص می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد این شرکت‌ها خود را ملزم به حفظ محیط‌زیست می‌دانند و سعی می‌کنند با برنامه‌ریزی صحیح تا سال‌های آینده خودروهای پاک را جایگزین خودروهایی با سوخت فسیلی کنند.

در کشور ما نیز شرکت‌هایی به واردات خودروهای هیبرید پرداخته‌اند اما همچنان خودروهای پاک سهم پایینی از بازار خودروی کشور را در اختیار دارند.

شرکت پاکروقشم به‌عنوان نماینده رسمی شرکت هیوندای در زمینه واردات خودروهای هیبرید یکی‌از شرکت‌هایی است که به‌طور ویژه به واردات خودرو و موتورسیکلت‌های پاک پرداخته است و حالا قصد دارد خودروی سوناتا را در کشور تولید کند تا ضمن کمک به وضعیت محیط‌زیست و افزایش اشتغال نسبت به استفاده از این خودروها در کشور نیز کمک کند.

در این زمینه با محمدجواد محمدی‌زاده ، رئیس هیات‌مدیره شرکت پاکرو که سال‌ها به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست فعالیت دارد، به گفت‌و‌گو پرداختیم. وی معتقد است دولت و وزارت نفت باید سوبسید‌هایی را به‌منظور توسعه و گسترش استفاده از خودروهای پاک اختصاص دهند.

صحبت‌هایی مبنی‌بر تولید خودروهای هیبرید سوناتا در کشور انجام شده، در‌حال‌حاضر این مذاکرات به کجا رسیده است؟
تا امروز مذاکراتی با شرکت سنابادخودرو داشته‌ایم. این مذاکرات حدود سه‌ماه زمان برده است. سنابادخودرو در ۳۰کیلومتری مشهد قرار دارد و دکتر فارسیان یکی از قطعه‌سازان موفق خراسان رضوی، سابقه ۴۰سال فعالیت در زمینه تولید قطعات خودرو دارد.

فارسیان تولید خودروی چری را حدود ۱۰، ۱۲ سال گذشته در شرکت آغاز کرد اما به‌دلیل برخی مشکلات از ۶، ۷ سال گذشته خط متوقف شد. این خط‌تولید در شرکت هنوز موجود است و از آن بازدید کرده‌ایم و قرار است اصلاحات انجام شود.

اگر توافقات زودتر به‌نتیجه برسند، این خط طی ۶ ماه برای تولید آماده خواهد شد. برای این کار نیازمند دو اقدام هستیم، نخست آنکه مجوز تولید خودروی هیوندای را در ایران دریافت کنیم.

نامه آن را تحویل وزارت صنایع داده‌ایم و چنانچه دکتر شریعتمداری حمایت کند، این کار به‌زودی انجام می‌شود. بعد از دریافت مجوز باید از هیوندای در کشور کره اجازه تولید داخل ایران را بگیریم. چراکه یک‌درصد وارداتی خواهد بود و درصدی از آن تولید داخل. ممکن است لاستیک، سپر و بدنه در اینجا تولید شود.

آیا مشخص شده است چه درصدی از محصولات هیوندای تولید داخل خواهند بود؟
وزارت صنایع فرمول مشخصی برای داخلی‌سازی دارد. براساس این فرمول سال اول میزان داخلی‌سازی باید بین ۵ تا ۱۰درصد باشد و سال دوم این میزان داخلی‌سازی به ۱۵درصد برسد. بعد از آن تولید به‌همین منوال پیش می‌رود و هر سال سهم داخلی‌سازی افزایش پیدا می‌کند تا محصول ایرانیزه شود. ما هم برای داخلی‌سازی محصولات هیوندای از همین فرمول پیروی خواهیم کرد و تصورم این است در گام اول بتوانیم ۸درصد از محصولات را به‌راحتی در ایران داخلی‌سازی کنیم.

چه محصولاتی از هیوندای روی خط تولید قرار خواهند گرفت؟
در‌حال‌حاضر تنها محصولات سوناتا هیبرید هیوندای در ایران تولید خواهد شد. برنامه‌هایی برای تولید دیگر خودروهای هیوندای هم داریم اما هر خودرویی را که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، هیبرید و الکتریکی خواهد بود. بحث محیط‌زیست و مسائل مربوط به آلودگی هوا برای ما، در اولویت است. یعنی سرمایه‌گذاری ما تنها در بخش خودروهای پاک خواهد بود.

با وجود آن‌که زمزمه‌هایی از حضور خودروهای الکتریکی در بازار شنیده می‌شود اما در‌حال‌حاضر زیرساخت‌هایی برای ورود این خودروها در کشور وجود ندارد. آیا شرکت پاکرو در زمینه ایجاد این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی انجام خواهد داد؟
بخشی‌از خودروهای الکتریکی که در دنیا وجود دارند، به صورت پلاگین هستند و برای شارژ شدن باید زمان مشخصی را به جریان برق وصل باشند. اما برخی از این خودروها نیازمند جریان برق نیستند ازجمله خودروهایی که شرکت پاکرو وارد کرده است.

در این خودروها چرخ به واسطه اصطکاک، انرژی تولید می‌کند و این انرژی به باتری منتقل می‌شود. از این رو باتری خودرو به‌صورت مداوم شارژ می‌شود. زمانی‌که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، انرژی ناشی‌از اصطکاک به باتری منتقل می‌شود. این خودروها به‌راحتی قابل شارژ شدن هستند. سعی ما بر این است نخست فناوری‌های برتر را واردکشور کنیم.

خودرویی که برای شارژ شدن هشت‌ ساعت بخوابد، از نظر ما مناسب نیست. در‌حال‌حاضر زمان موردنیاز شارژ برخی خودروها ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است که هر جایی می‌توان آن را انجام داد.

تکنولوژی دیگری را در رابطه با خودرو و موتورسیکلت‌های برقی دنبال می‌کنیم تا این وسایل بتوانند از باتری‌های زاپاس استفاده کنند. این باتری‌ها به‌صورت کشویی در وسیله‌نقلیه قرار می‌گیرند، یعنی زمانی که باتری تخلیه می‌شود، به‌راحتی می‌توان آن را با باتری یدک تعویض کرد.

بازار این باتری‌ها می‌تواند کسب‌وکاری مانند سیلندرهای گاز مایع ایجاد کند. در‌حالی‌که تعویض این باتری‌ها زمان‌بر نیست و در چند ثانیه می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد.

آیا برنامه‌ای برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت هیبرید هم دارید؟ خودروهایی که بین ۵۰ تا ۱۰۰میلیون‌تومان قیمت داشته باشند تا افراد بیشتری بتوانند آن‌ها را خریداری کنند؟
خودروهای هیبرید و الکتریکی در تمام دنیا به‌دلیل تکنولوژی بالاتری که دارند، گران‌تر از خودروهای معمولی هستند. به‌عنوان مثال خودروی هیوندای که در نمایشگاه عرضه کردیم، از یک موتور بنزینی و یک موتور برقی برخوردار است که این دو موتور با یکدیگر بالانس شده‌اند که این روش موجب هم‌افزایی می‌شود. بنابراین باتری‌ آن بسیار گران است. این باتری پیش‌از این ۳۰هزار دلار قیمت داشته و قیمت فعلی آن معادل ۶ تا ۷‌هزاردلار است.

درحالی‌که باتری خودروهای معمولی نسبت‌به مدل‌های هیبرید و الکتریکی بسیار ارزان‌تر است. این باتری‌ها «های‌تک» هستند و قیمت بالایی دارند.

بنابراین تا حدی می‌توان در قیمت خودروها صرفه‌جویی کرد. در تمام کشورها به‌منظور رفع آلودگی هوا دولت‌ها، سوبسید‌هایی را به این خودروها اختصاص می‌دهند.

در ایران هم شهرداری‌ کمک بلاعوضی را برای تاکسی‌ها در‌نظر گرفته و به‌ازای هر تاکسی ۳۰میلیون‌ تومان به‌شرکت پاکرو پرداخت می‌کند. درعین‌حال طبق بند «ق» قانون بودجه سابق و ماده ۱۲فعلی، وزارت نفت مکلف است از محل صرفه‌جویی بنزین، یارانه‌ای را در نظر بگیرد. طبق قانون، وزارت نفت می‌تواند حدود ۶ هزارو۸۰۰ دلار یارانه برای خودروهای هیبرید و الکتریکی پرداخت کند.

۶۸۰۰ دلار حدود ۳۰میلیون‌ تومان ارزش دارد. اگر این یارانه‌ها از سوی شهرداری و وزارت نفت پرداخت شوند، قیمت این خودرو به نصف خواهد رسید.

با حضور خودروهای هیبرید، متوسط مصرف سوخت نسبت به گذشته چقدر کاهش پیدا کرده است؟
متوسط مصرف خودروهای هیبرید که در این مدت وارد کرده‌ایم، چه هیوندای سوناتا هیبرید و چه کمری هیبرید، در هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش ۴٫۷ لیتر بوده که خوشبختانه این میزان در مدل‌های ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

این میزان مصرف نسبت به یک خودروی معمولی که در کشور تردد می‌کند، حدود یک‌سوم مصرف دارد. درحال‌حاضر حدود ۶۰ تا ۶۵میلیون‌ لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، چنانچه به سمت استفاده از خودروهای هیبرید برویم، مصرف بنزین می‌تواند تا یک‌سوم کاهش پیدا کند. البته امکان جایگزینی تمام خودروها با نمونه‌های هیبرید کم است اما دولت می‌تواند در مناطقی که زیرساخت‌های لازم را دارند، به تقویت و گسترش استفاده از خودروهای هیبرید و الکتریک بپردازد.

به‌عنوان مثال تهران این ظرفیت را دارد که استفاده از خودروهای هیبرید و الکتریکی را در آن افزایش دهیم. در کشوری مانند برزیل ۶۵ درصد خودروها الکل مصرف می‌کنند نه بنزین.

الکل ریشه گیاهی دارد. چون در برزیل نیشکر تولید می‌شود، از باگاس نیشکر، الکل صنعتی تولید می‌شود. از آنجاکه ریشه الکل هیدروکربوری نیست و کربن در آن پیدا نمی‌شود، بنابراین آلایندگی در آن وجود ندارد. اتخاذ یک تصمیم درست از سوی دولت می‌تواند نیمی از مشکلات را حل کند.

در برزیل ۶۵درصد الکل مصرف می‌شود و ۳۵درصد سوخت‌های دیگری مانند دیزل، گازوئیل، بنزی و… در کشور پاکستان حدود ۴۰درصد الکل مصرف می‌شود.

زمانی که من در دولت مسئولیت داشتم، یکی از مسائلی که پیگیری کردم استفاده از سوخت‌های پاک مانند هیبرید، الکتریکی و سوخت‌هایی بودند که ریشه نباتی دارند و نه هیدروکربوری.

متاسفانه برخی وزارتخانه‌ها آمادگی این کار را ندارند و تصور می‌کنند اشتغال آسیب می‌بیند و ممکن است سرمایه‌گذاری کمتر شود. دولت باید عزم خود را جزم کند و به سمت استفاده از مواد سوختی پاک و نباتی برود. امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

نویسنده : فرشید سلگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا