اقتصاداقتصاد بین المللاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

سیب ایران در برابر بذر جو روسیه

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این سازمان، کل تجارت انجام شده در ۹ ماهه گذشته میان دو طرف، بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در قیاس با دوره مشابه سال قبل افزایشی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در طول این مدت، ایران توانسته حدود ۶۸۱ میلیون دلار به اوراسیا صادر کند که رشدی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد و در مقابل میزان واردات از این منطقه نیز یک میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار بوده که رشدی ۱۳ درصدی داشته است.

بررسی جزئیات این تجارت مشترک نشان می‌دهد که در طول ۹ ماهی که از آغاز اجرای توافق همکاری‌های مشترک میان دو طرف گذشته، تجارت در حوزه کالاهای ترجیحی ۶۳ درصد رشد داشته و این عدد در میان کالاهای مشمول تخفیف در تعرفه ۷۹ درصد بوده است. به این ترتیب ایران ۳۸۳ میلیون دلار از کل صادرات خود را در حوزه اقلام ترجیحی انجام داده است.

جزییات اقلام صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا نشان می‌دهد که محصولات کشاورزی و باغی همچنان اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهند. در ۹ ماهه گذشته، اصلی‌ترین کالای صادراتی ایران به اوراسیا، سیب بوده و پس از آن پسته، کیوی، کشمش، فلفل فرنگی، خیار، خرما، پرتقال، کاهو، رب گوجه و گل کلم بوده است.

در حوزه واردات نیز اصلی‌ترین کالای وارداتی ایران از اوراسیا بذر جو بوده است و پس از آن ذرت دامی، روغن خام دانه آفتاب گردان، چوب، لاشه و شقه بره، عدس، نخ، کاغذ، آهن و کاتالیزورهای توری یا شبکه‌ای نیز اصلی‌ترین محصولات وارداتی ایران از اوراسیا بوده است.

بر اساس توافقات صورت گرفته، ایران به مدت سه سال، عضویت آزمایشی خود در اوراسیا را دنبال می‌کند و پس از این مدت در صورت موافقت دو طرف، عضویت دائمی ایران در این اتحادیه کلید خواهد خورد. عضویت موقت ایران از پنجم آبان سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا