اقتصاداهم اخباربانک، بیمه و بورس

سیاستگذار ارزی به معجزه سال ٩٢ امیدوار است!

سال جدید با افزایش قیمت دلار و عبور از نرخ ۵٠٠٠ تومان آغاز شد و بازار با این روال پیش رفت. رییس کل بانک مرکزی در اولین واکنش خود با ارزیابی مثبت از وضعیت تراز ارزی و اعلام کوتاه مدت بودن نوسانات بازار، امیدوار است مانند جریان ارزی سال ١٣٩٢ بازار به آرامش برگردد.

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از ایسنا، قیمت دلار برخلاف تصوراتی که برای روال معمول هر ساله یعنی افت قیمت در روزهای پایانی سال وجود داشت به این روال اهمیتی نداد  و سال جدید را هم با افزایش قیمت شروع کرد. دلار در نیمه دوم سال گذشته با نوسان تندی مواجه شد و از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریور ماه تا مرز ۵٠٠٠ تومان هم پیش رفت. با این حال بعد از سیاست‌هایی که بانک مرکزی به مرحله اجرا در آورد و البته با نقدهایی هم از سوی کارشناسان همراه بود، قیمت کمی افت کرد و تا ۴۸۰۰ تومان کاهش یافت. با این حال در روزهای اخیر و در آغاز شروع روزهای کاری دلار بار دیگر دچار نوسان قیمت شد و با عبور از نرخ ۵٠٠٠ تومان برای امروز تا ۵۱۰۰ تومان نیز قیمت خورده است.

در حالی بانک مرکزی طی روزهای اخیر واکنشی به جریان بازار نداشت که رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اعلام نظر خود در یک یادداشت تلگرامی در این باره اظهاراتی داشته است. البته آنچه ولی‌الله سیف اعلام کرده، حرفای چندان  تازه‌ای نسبت به اعلام نظرهای قبلی وی همزمان با تند شدن نوسان بازار ارز نیست؛ اما تا حدی قابل تامل است.

رییس کل بانک مرکزی بار دیگر وضعیت ارزی را مثبت ارزیابی و اعلام کرده است که نوسان کوتاه مدت بازار به زودی می‌تواند تعدیل شود.

وی البته از وجود انتظارات به عنوان عامل اصلی برای مصارفی که اکنون در بازار واقعی نیستند سخن گفته و تاکید کرده است که حساسیت زیادی به تحولات غیراقتصادی وجود دارد و عملا نوسانات کوتاه مدت بازار را این بخش از تقاضا تشکیل می‌دهد.

سیف با اعلام اینکه تحولات مختلف از کانال انتظارات این قابلیت را دارند که به سرعت بر بازار ارز اثرگذار باشند و متناسب با این تحولات، تحلیل و ارزیابی وضعیت بازار می‌تواند ظرف مدت کوتاهی تغییرات اساسی را تجربه کند، گفته که از این نظر لازم است ناظران و کارشناسان اقتصادی با توجه به پویایی که در بازار ارز وجود دارد بازار و سیاست‌های بانک مرکزی را رصد و تحلیل کنند.

وی با اشاره به اینکه تقاضای موجود در بازار که بخشی از آن از محل انتظارات نشات گرفته موقتی است، به جریان سال ۱۳۹۲ در بازار ارز گریزی زده و یادآور شده که قیمت ارز با برچیده شدن چنین تقاضایی در آن زمان نیز افت کرد بنابراین انتظار می‌رود با بهبود شرایط این امر تکرار شود چرا که این تحولات از طرف عوامل بنیادی اقتصادی پشتیبانی نمی‌شوند.

سیف با اشاره به اینکه با سیاست‌های انضباط‌گرایانه مالی و پولی حتی با وجود تعدیل‌های اخیر در نرخ ارز، کماکان تورم در سطح پایین و تک رقمی قرار دارد، یک برتری هم برای شرایط فعلی بازار نسبت به جریان بازار ارز در سال های ابتدایی دهه ١٣٩٠ قائل شده و گفته که در این حالت از قدرت خرید پول ملی صیانت شده است، ماجرایی که برای سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۰ در تحولات ارزی رخ نداد.

رییس کل بانک مرکزی البته بار دیگر اعلام کرده که بانک مرکزی در تلاش است با پاسخگویی به نیازهای ارزی با نگاه به آینده مانع هرگونه کمبودی شود که تولید و اقتصاد را نیز می‌تواند با چالش مواجه کند. از سوی دیگر به سایر اقدامات اشاره کرده و گفته است که با ابلاغ مقررات ارزی به شبکه بانکی، بستر لازم برای استفاده از ارزهایی که به واسطه تقاضای احتیاطی توسط افراد نگهداری می‌شود مهیاست و بانک‌ها ملزم هستند با همان ارز سپرده‌گیری شده در هنگام افتتاح حساب در زمان برداشت نیز وجوه را به مشتریان پرداخت کنند؛ بنابراین در این حالت نظام بانکی قادر است منابعی را که در چرخه مالی کشور و خلق ارزش افزوده قرار ندارند برای تولید و ایجاد رفاه بیشتر در جامعه تجهیز کند.

اعلام نظر اخیر سیف اشاره دارد به همان روال ماه های گذشته که هر بار که دلار در روند تند افزایش قیمت قرار گرفت وی از برخی عوامل ایجاد کننده این شرایط سخن گفت و وعده ارزانی داد اما دلار ارزان نشد و به ثبات قیمت نرسید، این بار نیز در هفته های پیش رو مشخص خواهد شد که وعده رئیس کل بانک مرکزی برای جریان بازار ارز تا چه اندازه محقق می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا