دسته‌بندی نشده

سهم ۹۰۴ مگاواتی تجدیدپذیرها در تولید برق کشور

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ، ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی یکی از مناسب‌ترین کشورها از نظر شدت تابش آفتاب است، همچنین به دلیل برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از کشورهای مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می رود.

تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران نشان می‌دهد: شهریورماه امسال سهم نیروگاه های تجدیدپذیر با رشد همراه شده و به ۹۰۴ مگاوات رسیده است.

در میان انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی با تولید ۴۵۵ مگاوات برق سهم ۵۰.۳۸ درصدی جایگاه نخست را به خود اختصاص می‌دهد.

نیروگاه‌های بادی نیز با تولید ۳۱۰ مگاوات برق در شهریورماه و سهم ۳۴.۳۱ درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این نیروگاه‌های برق آبی کوچک هم با تولید ۱۰۴.۷ مگاوات برق سهم ۱۱.۵۸ درصدی دارند.

سهم نیروگاه‌های توربین انبساطی از نیروگاه های تجدیدپذیر با تولید۱۹.۲ مگاوات برق ۲.۱۲ درصد است.

نیروگاه‌های زیست توده نیز با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات برق در تیرماه امسال سهمی ۱.۱۷ درصدی از انرژی‌های تجدید پذیر را به خود اختصاص داده اند.

کمترین میزان تولید برق در بین انرژی‌های تجدید پذیر متعلق به نیروگاه‌های بازیافت حرارتی با چهار مگاوات برق است که سهمی ۴۴ صدم درصدی را دارند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار همچنان ۹۰ درصد تامین برق کشور را نیروگاه‌های حرارتی برعهده دارند.

به گزارش ایرنا، براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به حداقل پنج درصد برساند، اما به گفته سخنگوی سازمان ساتبا این سهم اکنون به یک درصد رسیده که نسبت به گذشت سال‌های برنامه، با عقب ماندگی روبروست.

ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه گذاری بخش غیر دولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال ۱۴۰۰ ) به‌حداقل پنج درصد –ظرفیت برق کل کشور برساند.

همچنین براساس تصویب نامه هیات وزیران در سال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، وظیفه دارند در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کنند.

بررسی های کارشناسان نشان می دهد که بنا به دلایل مختلف از جمله نوسان قیمت ارز در سال ۹۷ و نیز جذاب نبودن فعالیت در بخش انرژی های تجدید پذیر و ناعادلانه بودن قیمت برق، عقب ماندگی توسعه انرژی های تجدیدپذیر از برنامه توسعه کشور اجتناب ناپذیر بوده، اما گام هایی برای ترمیم این عقب ماندگی برداشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا